مقاله رشته مهندسی شماره 2 (5 مقاله)
مقاله در پسوند آفیس (doc) می باشد و قابل ویراستاری می باشند
دستورالعمل و ضوابط كلی تاسیسات عایق بندی ساختمان 8 صفحه 
روکش آسفالت خیابان ها 5 صفحه 
طراحی معماری 32 صفحه
جوشکاری  29 صفحه
همه چیز درباره سیستم های جی پی اس 18 صفحه

برای خرید کلیک کنید
**

در زیر نمونه ای از هر 5 مقاله را به ترتیب خواهید دید
آهك:
آهك از مهمترین مصالح كلسیم دار است كه در ساختمان به شكلهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. ممكن است بشر هم زمان پیدایش آتش به آهك دسترسی پیدا كرده باشد.
بدین طریق كه انسانهای اولیه از سنگ اهك برای ساختن اجاقهای خود استفاده می كردند، و این سنگ در مجاورت آتش پخته شده و در اثر بارندگی شكفته شده و هیدراته گشته و موجب بهم چسبانیدن قطعات سنگی مجاور خود گردیده است. مصرف آهك در جهان مخصوصاً در ایران سابقه چند هزار ساله دارد. در ساختمانهایی كه از عهد باستان و دوران قبل از اسلام در ایران به جا مانده است مصرف آهك را نشلن می دهد ، در ساختمان دیوار چین كه به سیصد سال قبل از میلاد مسیح مربوط است آهك بكار رفته است. 
ساختمان دیواری است كه به طول تقریبی 3200كیلومتر و به ارتفاع 6تا15متر و به عرض 5/4 تا 5/7 متر كه بین مغولستان و چین در زمان سلطنت شی هوانگ تی كشیده شده است.
در صنعت ساختمان سازی مصالح كلسیم دار مخصوصاً كربناتهای كلسیم كه سنگهای آهكی جزء آنهاست بصورت های گوناگون مصرف می شوند، از جمله به صورت سنگهای ساختمانی مانند سنگهای تراورتن و مرمر و غیره كه برای فرش كف  و پله مصرف می شود و یا به صورت اكسید كلسیم CaO كه به ان آهك زنده می گویند كه به عنوان مانند چسبنده ملات در ساختمان سازی از آن استفاده می شود. ولی آهك زنده بعلن میل تركیب شدیدی كه با فلزات دارد لذا با فلزات مصرف شده در ساختمان مانند لوله های آب و لوله های شوفاژ تركیب شده و در آنها  خورندگی ایجاد كرده و موجب پوسیدگی آنها می شود. 
به همبن علت رفته رفته از میزان مصرف آهك در ساختمان كاسته و با توسعه كارخانه های سیمان پزی در ایران و سراسر دنیا رفته رفته سیمان جای آهك را در صنعت ساختمان سازی گرفته بطوری كه امروزه در كمتر ساختمانی از آهك به عنوان ملات استفاده می شود.
ولی در راه سازی برای افزایش تحمل فشاری و كشش خاك مخصوصاً در قشرهای پایین راه سازی برای تحكیم بخشیدن به آن و همچنین جلوگیری از هجوم روئیدن گیاه به دامنه راه و باندهای فرودگاه مصرف می شود.
در صنعت سیمان پزی هم مصرف آهك دارای نخش اساسی و مهمی می باشد. با توجه به نقش سیمان در ساختمان ملاحظه می شود كه آهك هنوز از ساسی ترین مصالح مورد نیاز در صنعت ساختمان سازی است.
علاوه بر صنعت ساختمان سازی آهك در صنایع چینی سازی- شیشه گری- ذوب- آهن- صنایع غذایی در تصویه قند- آجر ماسه اهكی و غیره نیز مصرف می شود.

سنگ آهك:
سنگ آهك یا كربنات كلسیم به فرمول CaCO3  سنگی است ته نشستی كه بطور وفور در طبیعت یافت می شود.


***************

بتن تزئینی 
بتن تزئینی دارای ساختارهایی از بتن است که در که اکیداً به عناصر عملکرد بتن ها ارتباطی ندارد, به کار       می رود.بتن بخاطر استحکام زیادش به ویژه زمانی که با فولاد rebar ترکیب می شود با ارزش پنداشته می شود. بتن می تواند برای دیوارهای تزئینی, کف زمین و سردر باجه ها که از نظر ساختاری زیبا و معتبر هستند به کار می رود اما پرداخت رنگ و روغن تزئینی ایجاد می کند که سنگ جلاداده ای را نشان می دهد و موادش هزینه کمی را در بردارد.

اشکال بتن تزئینی
سردر بتونی باجه ها
تنوع بتن بطور مطلوب سردر بتونی باجه ها ی با شکوهی را می سازد. سردر باجه ها از بتنی ساخته شده که در مدلی ساخته می شود که با گرانیت و سنگ مرمر نمی توان در آن سایز و اندازه ساخت. 
ارتفاع, رنگ و بافتها می توانند به آسانی تغییر داده شوند. اقلام عملی یا زیبایی شناختی می توانند در بتن هایی مانند نرده های برنجی یا اقلام شخصی یا ظروف مانند قفسه ها, سنگواره ها یا یادبودهایی که ارزش احساسی دارند تجسم شوند.

رنگ کننده های مکمل
مواد رنگی برای رنگ کردن سطحی به طور متراکم با ترکیب بتن مخلوط می شود. اکثر رنگ کننده ها اکسیدهای آهن هستند و می توانند رنگ های مشکی, زرد و قرمز تولید کنند. سبزها می توانند با استفاده از کرومیوم ساخته شوند و رنگ آبی سیر برای تولید انواع رنگ های آبی بکار می روند.
برخی از ترکیبات که برای ایجاد رنگ بکار می روند فلزات سنگین هستند  و می توانند در طول ساییدن و جلای بتن آزاد شوند . این فلزات سنگین می توانند موجب مشکلات تنفسی سخت و صدمه به محیط شوند.
پیشرفت های جدیدی در رنگ مکمل بتن انجام شده که اکسید آهن معمولی که براساس رنگدانه هایی است که با استفاده از رنگدانه های نوع مصنوعی که رنگدانه های اولیه مصنوعی یا SYPP نامیده می شوند شوره زدگی و بی رنگی قلیایی را از بین می روند استفاده نمی کنند. این رنگدانه های اولیه مصنوعی در شکل امولوسیون مایع وجود دارند و برای سهولت استفاده و صرفه جویی در هزینه زیاد برای کاربران به اندازه زیادی غلیظ می شود. SYPP  در تمام رنگهای اولیه شامل زرد, آبی, مشکی, سبز, سفید و قرمز موجود هستند. SYPP همچنین برای ایجاد  portion control colorant   در جهت افزایش ارایه رنگ به هر رنگ زمینی که امروزه در پرداخت های رنگ و روغن بتن رایج هستند با رنگدانه ها و مواد جلوگیری ترکیب می شوند.

منقوش کردن

******************

تغییرات رنگ و محوسازی در آسفالت از طریق متد آنالیز تصویر محدود شده است.
خلاصه
جاده ای كه با آسفالت رنگی سنگ فرش شده باشد می تواند به همان اندازه كه امنیت و یكنواختی رانندگی را بهبود می دهد مجموعه دیدنی بهتری ایجاد كند. در این تحقیق، نمونه های آسفالت رنگی به همراه مقادیر مختلف رنگ برای مطالعه تغییرات رنگ سطح در دوره های مختلف افزایش طول عمر، بررسی می شوند. توضیح رنگ های سطح در نمونه ها در فضاهای رنگی HIS و RGB بررسی می شوند. دو نوع رنگ، سبز و قرمز، با 5 نسبت مختلف با آسفالت روشن برای ساخت نمونه های آسفالت رنگی تركیب می شوند. نمونه ها برای 5 دهانه مختلف قدیمی در دستگاه آزمایش QUV در معرض نور ماوراء بنفش قرار می گیرند. نتایج نشان می دهد كه مقدار و نوع رنگ افزوده شده و دهانه های مختلف قدیمی بر محوسازی آسفالت رنگی تأثیر می گذارد. همچنین نتایج نشان می دهد كه آسفالت روشن به همراه % 5 یا بیشتر رنگ قادر به ساخت آسفالتی است كه بهتر رنگ شده است. سرانجام، آسفالت رنگی به همراه رنگ قرمز مقاومت بهتری را در مقابل نور ماوراء بنفش نشان داد.
مقدمه
آسفالت رنگی در زندگی روزمره كاربردهای مختلفی دارد. Moxon آسفالت رنگ روشن را برای سطح سد در فرانسه به كار برد. آسفالت رنگی از طریق منعكس كردن نور ماوراء بنفش از سطح به عنوان روپوش آب بند گرم به كار می رود، بنابراین در نور ممتد خورشید دما را 5 تا c ْ 10 كاهش می دهد. 
برای بهبود امنیت عبور موتورسیكلت در امریكا، شهد پرتلند 10 منطقه متضاد را برای آسفالت كردن با رنگ و قابلیت ارتجاع بر اثر حرارت مانند آسفالت های رنگی و به كارگیری سیستم سیگناژ بدیع – انتخاب كرد نتایج نشان می دهد كه اكثر دوچرخه سواران به همان اندازه اكثر موتورسواران مورد بررسی احساس كردند كه آسفالت رنگی، امنیت عبور را گسترش می دهد. اسمیت (Smith) كشف كرد كه آسفالت بتون رنگی به هم پیوسته كاربردهای زیادی در معماری و مهندسی دارد. او همچنین ذكر كرد كه آسفالت های رنگی به خاطر املاحی كه یخ نمی زنند به طور ذاتی هزینه حفظ و نگهداری را كاهش داده و به طور مؤثر در مقابل نابودی مقاومت كنند.
در تایوان اساساً، بزرگراه های محلی با بتون آسفالت، سنگ فرش می شوند. این جاده ها در مجموعه های رنگ مشكی ساخته می شوند و از این رو شهرها یكنواخت به نظر می رسند. توسعه جاده هایی كه با آسفالت رنگی سنگ فرش شده اند نه تنها نمای شهر را رنگی می سازد بلكه امنیت رانندگی را نیز بهبود می دهد. به طور رایج كاربرد این سنگ فرش ها برای مناطق پاركینگ، مسیرهای نمایشی، پارك ها و سایر واحدهای دولتی مهم استفاده شده است. بنابراین هوا و سایر فاكتورهایی كه در ساخت و استفاده سنگ فرش ها دیده می شوند، موجب محو شدن جاده هایی می شوند كه با آسفالت رنگی سنگ فرش شده است. این محوسازی رنگ باعث از دست رفتن زیبایی جاده و آسفالت دوباره سطح می شود. متعاقباً، این هزینه حفظ و نگهداری جاده را افزایش خواهد داد كه مخالف نیت اصلی آسفالت اصلی می باشد. به چند دلیل، رنگ آسفالت به طور جدی در حدود یك سال می شد و در پاسخ به بهبود استاندارد زندگی در تایوان، نمایندگان دولتی پروژه هایی برای جاده هایی كه با آسفالت رنگی سنگ فرش شده بودند، طراحی كرد. این مناطق، مانند مناطق استراحت در بزرگراه ها و مسیرهای نمایشی هدف قرار گرفت. هزینه های كلی این پروژه ها بیشتر از میلیون ها دلار آمریكایی هستند. علاوه بر این، دولت برنامه یزی كرد تا در آینده روی آن ها سرمایه گذاری كند. بنابراین، غیر از پیمانكاران یا تولید كنندگان، اطلاعات مربوط به ویژگی های آسفالت رنگی محدود به چنین مالكانی مانند دولت ها می شود. كیفیت ساختار و كابرد این سنگ فرش ها برای مالكان نیز اهمیت دارد. علاوه بر این، باید روش ها و تكنیك های استاندارد برای ارزیابی محو سازی رنگ بنا شوند. از این رو، كنترل كیفیت این سنگ فرش ها از ضرورت خاصی برخوردار است لو (Luo) و همكارانش نرم افزار كاربر را – كه آنالیز كننده شدت رنگ تصویر نامیده می شود توسعه دادند و آن را برای بررسی تغییرات رنگ سطح و ملاتی كه در دماهای مختلف زیاد در فضای رنگی RGB به خاطر آتش صدمه دیده بودند به كار بردند. دوربین دیجیتالی برای گرفتن تصاویر قبل از ارسال آن ها به PC به كار می رفت و آنالیز كننده به گرفتن شدت رنگ های قرمز، سبز و آبی برای محدود كردن تغییرات رنگ در دماهای مختلف كمك كرد. از این رو، تنوع در شدت رنگ های قرمز (R)، سبز (G)، آبی (B) مطابق ارزیابی بالاترین دمای ملات كه از طریق آتش صدمه دیده بود، بررسی می شد. برای آنالیز تغییرات رنگ سطح در آجر به همراه ویژگی های مختلف خاكستر لجن فاضلاب كه به دماهای مختلف آتش اضافه می شد و برای گرفتن شدت های رنگ B و G و R تصاویر سطوح آجرها از طریق آنالیز كننده شدت رنگ تصویر مورد بررسی قرار می گرفت.


*******************

مقدمه 
در معیار های امروزین شهری ، سازماهنا خیلی سریعتر از ساختمانها تغییر می کنند و تشکیلات اداری بسرعت و بطور مکرر دگرگون می شوند . بطور اصولی دو تحول اساسی در سالهای اخیر در ساختمانهای اداری بوجود آمده است .
اول : دیوارهای بلند داخلی به دیوارهای کوتاه جدا کنند تغییر پیدا کرده و بخصوص مبلمان ثابت و متحرک بیش از پیش عملکرد پیدا کرده است ، تأسیسات قابل حمل و جدا کننده های اکوستیک و دکوراتیو بصورت متناوب تغییر شکل و موقعیت داده اند .
دوم : فضاهای اداری با عملکردهای کاملا متفاوت و حتی متناقض از آزمایشگاه ، دفتر کارخانجات و فضاهای صنعتی گرفته تا آموزشی همگی صورت یکسان و مشابهی پیدا کرده اند . 
در این قسمت به عواملی که باعث پیدایش چنین تغییراتی در این گونه ساختمان ها شده است ، سهولت عملکرد و نحوه انجام این تغییرات و آشنایی با این سیستم ها می پردازیم .
ضرورت تغییر سیستم ها و روشهای انجام کار دستگاههای اداری 
عواملی که باعث ایجاد تغییرات در عملکرد و بعد از آن در فرم ساختمان شده است به قرار زیر است :‌
1- تسریع در دستیابی به منابع اطلاعاتی و آمار و اطلاعات مفید و نتیجتا تسریع در تصمیم گیریها و اعمال مدیریتهای صحیح و ایجاد سرعت در امور ارباب رجوع و سایر امور .
2- کاهش و حذف مراحل زائد بعضی از روشهای انجام کار .
3- عدم کارایی و پاسخگویی روشهای انجام کار جاری به نیازهای جامعه و دستگاهها بدلیل گهنه و قدیمی بودن آنها .
4- افزایش حجم مکاتبات و مسئولیتها و وظایف پیش بینی نشده و تغییر وظایف وزاتخانه ها .
5- ارائه خدمات بهتر و زدودن بوروکراسی موجود و تحقق یک نظام اجرایی پویا .
6- اعمال سیستم توسط مدیران به دلیل فقدان روشهای مدرن ومعین .
نقش روشهای نوین و مکانیزه اداری در بهبود نظام اداری 
1- تسریع در انجام امور و دسترسی به اطلاعات و آمار و بالارفتن آگاهیها .
2- جلوگیری از ازدیاد و بروکراسی و کاغذ بازی .
3- کارایی مؤثر مدیریت واحدهای اداری و برنامهریزی و افزیش کیفیت و راندمان .
4- صرفه جویی در زمان و نیروی انسانی و سایر هزینه های مربوطه .
5- تحول نسبی در نظام اداری .
6- هدایت خدمات دولتی از کانالی صحیح تر به مجرای اجرایی .
7- تسریع در انجام کار ارباب رجوع .
8- کاهش مراجعات مکرر ارباب رجوع .
9- روشهای مکانیزیه نقش مؤثری در تصمیم گیریها و افزایش کارایی و ضریب اطمینان و دقت و بهبود کیفیت کارها دارد .
نظام اداری با توجه به نقش خدمات رسانی به جامعه اداری پیچیدگیهای فراوانی بوده و لازم است در کنار نیروی انسانی ورزیده و آموزش دیده از تکنولوژی ،بعنوان یک ابزار کار استفاده نمائیم و روشهای مکانیزه را به خدمت گیریم زیرا روشهای مکانیزه تا حدود زیادی می تواند در تحول و افزایش راندمان کار مؤثر باشد .
ضرورت توجه به نحوه استقرار اجزای سازمانی در مجموعه های اداری – خدماتی 
یکی از معضلات نظام اداری کشور روشهای اجرای آن می باشد این روشها از آنجا که اغلب قدیمی بوده و هیچگاه بصورت مستقل و هماهنگ باسایر سازمانها مورد بررسی قرار نگرفته اند ، موجب آن گردیده که سازمانها ی اداری کشور با روشهای فعلی پویایی لازم را نداشته و دارای کارایی لازم با نیازهای جامعه نباشد . بررسی روشهای اداری کشور و بکار بردن روشهای نوین بجای روشهای قدیمی و سنتی از اموری است که جهت تحول سیستم اداری لازم بنظر می رسد .
طرح جا ومکان از اولین موضوعاتی است که در تجزیه و تحلیل سیستم ها و روشهای اداری مورد نیاز در یک مجتمع اداری – خدمات پرداخته شود .
منطبق نبودن جا و مکان با وظایف یک سازمان باعث کندی و تراکم در کارهای می شود . لذا با بکار بردن اصول صحیح طرح جا و مکان می توان به بهبود روشهای انجام کار و افزایش کارآیی اثربخش سازمان کمک کرد بطوریکه طراحی صحیح و تخصیص فضای مناسب به کارکنان می تواند نتایج مثبت زیر را به همراه داشته باشد . 
ایجاد رفاه و راحتی برای کارکنان در محل کار 

*******************

مقدمه 
    در اجرای سازه های عظیم علاوه بر مسائل مختلفی كه در محاسبات و طراحی انها مطرح است, تكنولوزی ساخت نیز مسئله مهمی است كه میتواند بر تمام طرح تاثیرات زیادی داشته باشد. سازه های بتن آرمه نیز از این مسئله مستثنی نیستند  در سالیان متمادی روشهای جدید و موثری برای تسهیل در قالب بندی بتن به وجود آمده است. یكی از این روشها استفاده از قالبهای لغزنده (Slip From) است  كه بیشتر برای اجرای سازه های مرتفع مورد استفاده قرار می گیرد .
     استفاده از قالب لغزان با هدف انجام دادن همزمان عملیات قالب بندی آرماتوربندی و بتن ریزی و نیز کوتاه کردن زمان اجرای سازه بتن آرمه در اجرای سازه های غیر مدور است. تجربه نشان داده است که استفاده از این قالبها موثرترین روش اجراتی سازه های بتنی مرتفع با مقطع و ضخامت دایره متغیر همانند برجهای تلویزیونی, سیلوها, برجهای خنک کننده و ... می باشد. این قالبها در دو نوع افقی و قائم وجود دارند. که نوع افقی بیشتر در احداث ابنیه و تاسیسات رله که مقطع ثابتی دارند بکار می رود. در این مقاله انواع قالب قائم لغزنده که کاراتی بیشتر و فن آوری پیچیده تری دارند بررسی می شود.
    استفاده از قالب لغزان برای اجرای سیلوها سالهاست که در ایران رواج داشته اما استفاده گسترده از آن در اجرای سازه های غیرمدور تنها در سالهای اخیر بیشتر شده است.
    این روش اجراتی ابتدا در آمریکا ابداع شد و سپس به اروپا راه یافت. اساس کار آن به این صورت است که قالبی با ارتفاع حدودا یک متر در فواصل زمانی متناوب باذ کشیده می شود و ضمن بالا کشیدن قالب عملیات بتن ریزی آرماتوربندی نیز ادامه دارد و هیچگاه بدن قالب از بتن جدا نمی شود. قالب لغزنده از قطعاتی مانند میل جکها, جکها, پاکردها, سازه تلسکوپی,پمپ هیدرولیک, پشت بند افقی, یوک, داربست, آویز, وینچ و ... تشکیل شده است. راهبری قالب لغزان نیازمند بررسی های زیادی از جمله تعیین سرعت حرکت قالبها, اجرای بازشوها, جلوگیری از انبساط بیش از حد بتن و جلوکیری از یخ زدن بتن در زمستان می باشد که هر یک در کیفیت کار بتن ریزی تاثیری بسزا دارد.
    در این روش سرعت اجرای سازه ها بسیار بالاست و ساختمانهای بلندتر از 20متر کاملا اقتصادی است. سازه اجرا شده کاملا یکپارچه و عاری از وجود درزهای افقی و مودی است و در صورت دقت در اجرا نمای بتن کاملا خوب و قابل قبول خواهد بود. در مقابل قیمت این نوع قالبها درانتر و نیروی متخصص بیشتری نسبت به روش کلاسیک نیازمند است.
1- اجزای تشکیل دهنده قالب لغزان:
     عملکرد قالب لغزان, بستگی به عملکرد مناسب قطعات تشکیل دهنده آن دارد.
1- 1- جکهای قالب لغزنده:
     قالب لغزنده  عمودی توسط یک سری جک (معمولا هیدرولیکی) به بالا کشیده  می شود. این جک ها بر روی میل جک حرکت کرد و به سمت بالا می روند. نحوه حرکت جک ها روی میل جک بسیار شبیه به نحوه بالا رفتن شخص از درخت می باشد.
انواع جک ها عبارتند از:
     جکهای دستی, برقی, باید و هیدرولیکی. د حال حاضر استفاده از انواع دستی, برقی و بادی چندان مرسوم نیست و بیشتر از جک های هیدرولیکی استفاده می شود که به یکی از دو نوع فک دندانه ای یا فک ساچمه ای مجهز می باشد. تفاوت این دو نوع بیشتر در نحوه درگیری فک با میل جک است.

خصوصیات فک دندانه ای
الف) درگیری فک با میل جک بسیار خوب است.
ب) استهلاک فک دندانه ای زیاد است.
ج) تیز کردن ک ها نیاز به سنگ کاری دارد.
د) قیمت فک ها گران است.
ه) حساسیت زادی به نوع میل جک ندارد.
خصوصیات فک ساچمه ای
الف) درگیری فک با میل جک از نوع دندانه ای ضعیف تر است.

*******************

مقدمه:
سازه فولادی مجموعه ای از اعضای باربر،ساخته شده از ورق و یا نیمرخ های فولادی است که به کمک اتصالات، اسکلت ساختمان را بوجود می آورند، نیمرخ های فولادی معمولاً تولیدیهای کارخانه ای هستند که با توجه به تکنولوژیهای پیشرفته ای که در تولید آنها استفاده می شود، غالباً رفتاری در حد انتظار از خود نشان می دهند. موضوعی که موجبات نگرانی طراحان و سازندگان سازه های فولادی را فراهم می کند، چگونگی رفتار اتصالاتی است که الف) برای ساخت اعضاء مرکب از نیمرخ و ورق و ب ) برای یکپارچه نمودن اعضاء (شامل تیر، ستون و مهاربندها) در محل گره ها مورد استفاده قرار می گیرند.
برای ساخت اعضا و اتصال آنها به یکدیگر از پرچ، پیچ و جوش استفاده می شود. در ایران استفاده از جوش در ساختمانهای متعارف بسیار رایج است. باتوجه به قدمت نسبتاً طولانی استفاده از جوش در ساخت اسکلت فولادی در ایران و دیگر نقاط جهان، پیشرفت های قابل توجهی در شناخت جوش و توسعه فن آوری مربوط به آن صورت گرفته است، اما هنوز هم نگرانی هایی در مورد اتصالات جوشی به ویژه به علت صدمات به وجود آمده در اتصالات جوشی ساختمانهای بلند مرتبه تحت اثر زلزله، در ذهن مهندسان وجود دارد.
بدون شک جوشکاری عامل مهمی در توسعه و تکوین صنایع ساختمانی و به طور کلی پروژه های عمرانی بوده است . که اجرای غیر صحیح آن می تواند خسارات جبران ناپذیری را به لحاظ اقتصادی و اجتماعی به کشور تحمیل نماید.
در این نشریه سعی بر این است که ابتدا بر اساس آیین نامه جوشکاری ساختمانی ایران کلیاتی درباره جوشکاری (بویژه جوشکاری قوس فلزی دستی که متداولترین نوع جوشکاری کارگاهی در پروژه های عمرانی می باشد) ارایه و پس از آن نتایج تحقیقی را که در مورد بررسی کیفیت جوش در پروژه های عمرانی (ساختمانهای دولتی) انجام گرفته است مطرح گردد.
 کلیات
1ـ مساحت ، طول ، اندازه ساق و بعد موثر گلوی جوش
1ـ1ـ جوشهای شیاری
مساحت مؤثر جوش مساوی حاصل ضرب طول موثر در بعد موثر گلوی جوش است.
1ـ1ـ1ـ طول مؤثر جوش برای انواع جوش شیاری، با لبه ساده (گونیا) و یا پخدار ، مساوی عرض قطعه متصله در امتداد عمود بر جهت تنش می باشد.
1ـ1ـ2ـ بعد گلوی جوش در جوش شیاری با نفوذ کامل ، مساوی ضخامت ورق نازکتراست. هیچگونه افزایشی به علت وجود تحدب مجاز نیست.
1ـ1ـ3ـ برای جوش شیاری با نفوذ نسبی در صورتیکه زاویه شیار کوچکتر از 60 درجه ولی بزرگتر از 45 درجه باشد و جوشکاری به روش قوسی با الکترود روکشدار یا زیر پودری انجام شود، بعد مؤثر گلوی جوش مساوی عمق شیار منهای سه میلیمتر می باشد .
در حالتهای زیر بعد موثر گلوی جوش شیاری به روش قوسی با الکترود روکشدار مساوی عمق شیار بدون هرگونه کاهشی می باشد:
1ـ زاویه شیار مساوی یا بزرگتر از 60 درجه (در ریشه) 
2ـ زاویه شیار بزرگتر یا مساوی 45 درجه در ریشه .
1ـ1ـ4ـ بعد گلوی جوش شیاری در شیار بین دو لبه گرد در حالت نیم جناغی و تمام جناغی وقتیکه شیار به طور کامل با مصالح جوش پر شده باشد ، نباید از مقادیر مندرج در جدول شماره یک بیشتر منظور گردد.


******************
همه چیز درباره سیستم های GPS
سیستم مكان یاب جهانی (Global Positioning Systems) یا GPS یك سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره ای است كه از شبكه ای با ۲۴ ماهواره ساخته شده است. این ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار قرار داده شده است . این سیستم در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال ۱۹۸۰ استفاده ی همگانی از آن آزاد و آغاز شد.
سیستم مكان یاب جهانی (Global Positioning Systems) یا GPS یك سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره ای است كه از شبكه ای با ۲۴ ماهواره ساخته شده است. 
این ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار قرار داده شده است . این سیستم در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال ۱۹۸۰ استفاده ی همگانی از آن آزاد و آغاز شد. 
خدمات این مجموعه در هر شرایط آب و هوایی و در هر نقطه از كره ی زمین در تمام ساعت شبانه روز در دسترس است. پدید آوردنگان این سیستم، هیچ حق اشتراكی برای كاربران در نظر نگرفته اند و استفاده از آن كاملا رایگان میباشد. 
 
▪ GPS چگونه كار می كند؟ 
ماهواره های این سیستم، در مداراتی دقیق هر روز ۲ بار بدور زمین می گردند و اطلاعاتی را به زمین مخابره می كنند. گیرنده های GPS این اطلاعات را دریافت كرده و با انجام محاسبات هندسی، محل دقیق گیرنده را روی كره ی زمین محاسبه می كنند. 
در واقع گیرنده زمان فرستاده سیگنال توسط ماهواره را با زمان دریافت آن مقایسه می كند. از اختلاف این دو زمان فاصله گیرنده از ماهواره تعیین می گردد. حال این عمل را با داده های دریافتی از چند ماهواره دیگر تكرار می كند و بدین ترتیب محل دقیق گیرنده را با اختلافی ناچیز در میبابد. 
گیرنده به دریافت اطلاعات همزمان از حداقل ۳ ماهواره برای محاسبه ۲ بعدی و یافتن طول و عرض جغرافیایی، و همچنین دریافت اطلاعات حداقل ۴ ماهواره برای یافتن مختصات سه بعدی نیازمند است. 
با ادامه ی دریافت اطلاعات از ماهواره ها گیرنده اقدام به محاسبه سرعت، جهت، مسیرپیموده شده، فواصل طی شده، فاصله باقی مانده تا مقصد، زمان طلوع و غروب خورشید و بسیاری اطاعات مفید دیگر می نماید. 

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic