مقاله رشته مهندسی شماره 6 (5 مقاله)
مقاله در پسوند آفیس (doc) می باشد و قابل ویراستاری می باشند
استفاده از الیاف در آسفالت 20 صفحه 
استفاده از مواد FRP 16 صفحه 
انواع اتصالات 5 صفحه
انواع برج های خنک کننده  27 صفحه
بتن 15 صفحه

برای خرید کلیک کنید
**

در زیر نمونه ای از هر 5 مقاله را به ترتیب خواهید دید
سنگ روان در خدمت معماری نوین
بتن که میزان تولید آن بالغ بر 8/3 بیلیون مترمکعب در سال تخمین زده می شود، به علت دارا بودن خواص و ویژگی های ممتاز و نیز در دسترس بودن مصالح آن، پس از آب، پرمصرف ترین ماده روی زمین به شمار می رود. بتن در همه جا موجود است و در یکصد سال اخیر، استفاده از آن در ساخت بناهای مسکونی و اداری، پیاده روها، راه ها و جاده ها و نیز انواع مختلف ساختمان های فنی عملکردی از قبیل کارخانه ها، پارکینگ ها، متروها، فرودگاه ها، پل ها، سدها، سیلوها، سازه های دریایی، رآکتورهای اتمی و سازه های مقاوم در برابر انفجارات و زلزله، مقبولیتی همگانی پیدا کرده است. 
چنانچه از عنوان این نوشتار برمی آید، بتن یک ماده متناقض است. بتن با اینکه تداعی کننده مفهوم سختی است، لیکن در ابتدای فرآیند اختلاط مواد تشکیل دهنده اش، نرم و روان است؛ اگرچه بتن، بر اساس تعریفی که از آن سراغ داریم، یک ماده پیوندی و چندرگه است که از اختلاط سیمان، آب، ماسه و مصالح دانه ای معدنی از قبیل شن یا سنگریزه به دست می آید، اما معمولا به عنوان یک ماده یکپارچه و دارای شخصیت مستقل در نظر گرفته می شود. بتن شکل ذاتی و طبیعی بخصوصی ندارد و از این رو باید با استفاده از قالب بندی به شکل معینی درآورده شود؛ یعنی شکل و بافت نهایی بتن را قالبی که بتن به درون آن ریخته می شود، تعیین می کند. 
بتن می تواند هر رنگ، بافت و طرحی را به خود بگیرد، از این رو شاید بتوان آن را به یک آفتاب پرست تشبیه کرد. رنگ بتن اغلب خاکستری ست، اما از طریق انتخاب سیمان و مصالح دانه ای مناسب یا با استفاده از رنگدانه های شیمیایی می توان به آسانی آن را در رنگ های سفید، قهوه ای یا حتی قرمز روشن تولید کرد. بتن بسته به قالب مورد استفاده در تولید آن، می تواند صاف و ساده یا دارای طرح های دقیق و پیچیده باشد؛ بتن می تواند همچون شیشه صاف باشد یا همچون صخره زمخت و ناصاف. بتن ممکن است بدون پرداخت رها شده یا همچون یک تندیس به دقت روی آن کار شود. در واقع، بتن، با توجه به ویژگی های خاص سطح آن، یک فرآورده واحد نیست، بلکه طیف گسترده ای از مصالح را دربرمی گیرد که از نظر بافت، رنگ و بیان معمارانه از قابلیت های بی شماری برخوردار است.


******************

استفاده از الیاف در آسفالت
1.مقدمه
امروزه راه یكی از عوامل مهم در ارتباط و انتقال مسافران و بارها می‌باشد و از  عوامل مهم روز است كه بحث های بسیاری دارد و كنفرانسهای مختلفی در رابطه با آن برگزار می شود.
در راه های با آمد وشد زیاد ،در رویه راه از مصالح قیری یا سیمانی استفاده می شود .كه در اثر اعمال بار این نوع رویه ها دچار تغییر شكلهایی می شود كه باعث ایجاد تنشهای كششی افقی در لایه روسازی می شود كه اگر این تنشها از میزان استقامت كششی مصالح بیشتر باشد باعث ایجاد ترك می گردد.
یكی از روشهای مهم برای كاهش و كنترل عرض تركهای حاصل از كشش مستقیم استفاده از الیاف است.
به منظور ایجاد شرایط ایزوتروپ و به منظور ایجاد سیستمی كه بتواند در تمام جهات به طور تقریبا یكنواخت سبب افزایش نرمی شده و مقاومت كششی را نیز حفظ كند ،استفاده از رشته های نازك و كوتاه كه به صورت تصادفی در تمام جهات در آسفالت توزیع شود .روش مناسبی به نظر می رسد .این رشته نازك ،الیاف نامیده می شوند كه دارای انواع و شكلهای مختلف بوده و كاربردهای متعددی دارند. ازچمله آنها الیاف فولادی ،پلیمری ،شیشه‌ای و … می باشد .
2.تركها در آسفالت:
الف )ترك موزاییكی ( پوست ماری – سوسماری ):
این ترك به علت داشتن شباهت به پوست بدن سوسمار به این نام شناخته شده است .
این خرابی با ترك خوردن تمام و یا قسمتی از سطح رویه آسفالتی به شكل نسبتأ كوچك چند ضلعی ظاهر می‌شود كه با تكرار بار گذاری بر وسعت آن افزوده می شود .
علت به وجود آمدن این نوع تركها تغییر شكل یا خستگی بیش از حد در اثر بار گذاری بر روی لایه ها می باشد و معمولا در روسازیهای كه بر روی لایه های اساس و زیر اساس كه تراكم  كافی نداشته و یا خاكهایی كه دارای تغییر شكل زیاد و مقاومت كم می باشند ایجاد می شوند .
ب) ترك برشی (كناری ):
این تركها به موازات محور طولی راه و به فاصله كمی از روسازی بوجود می آیند این نوع تركها ممكن است علاوه بر تركهای طولی دارای تركهای عرضی نیز باشند كه معمولا یك یا چند ترك طولی را قطع كرده و به روسازی منتهی می گردد.
علت بوجود آمدن این تركها میتواند فقدان پایداری و استقامت برشی خاك یا مصالح كناره های روسازی باشد كه عدم تراكم محل كنده شده و عبور وسایل نقلیه به فاصله كم از محل كنده شده باعث تغییر شكل جانبی خاك و ایجاد ترك می شود .
ج)تركهای انقباضی :


******************

تأثیر دورپیچ کردن ستونهای بتن مسلح (با مقطع دایروی) با مصالح FRP در رفتار خمشی ـ محوری
تا پیش از دهه 1990، دو روش مرسوم برای مقاوم سازی ستونهای بتن مسلح بی کفایت وجود داشت. یکی اجرای یک غلاف بتن مسلح اضافی به دور ستون موجود و دیگری استفاده از غلاف فولادی با تزریق دوغاب. استفاده از روش غلاف فولادی، به دلیل آنکه غلاف بتن مسلح فضای بیشتری اشغال کرده و وزن سازه را نیز افزایش می داد، فراگیرتر و مؤثرتر بوده است. البته هر دو روش یاد شده، نیازمند نیروی کار زیاد بوده و اغلب برای انجام در کارگاه مشکل می باشند. همچنین غلاف فولادی در مقابل حمله شرایط جوی مقاومت کمی دارد. 
در سالهای اخیر کاربرد روش مقاوم سازی ستونهای بتن مسلح با استفاده از مصالح FRP به جای غلاف فولادی بطور گسترده ای توسعه یافته است. مرسومترین شکل مقاوم سازی ستونهای بتن مسلح با مصالح FRP شامل دورپیچ کردن بیرونی ستون با استفاده از ورقها یا نوارهای FRP است. 
مقاوم سازی ستونهای موجود بتن مسلح با استفاده از غلاف فولادی یا FRP بر مبنای این حقیقت استوار است که محصورشدگی جانبی بتن، سبب افزایش قابل توجه مقاومت فشاری محوری، محوری ـ خمشی و شکل پذیری ستون می گردد. مطالعات بسیاری در مورد مقاومت فشاری و رفتار تنش ـ کرنش بتن محصور شده با FRP انجام شده است. این مطالعات بیانگرد آن هستند که رفتار بتن محصور شده با FRP با رفتار بتن محصور شده با فولاد متفاوت بوده و بنابراین توصیه های طراحی توسعه یافته برای ستونهای بتنی محصور شده با غلاف فولادی، علیرغم تشابه ظاهری، برای ستونهای بتنی محصور شده با FRP قابل کاربرد نیستند. 
مشکلات اجرایی سزه های بتنی موجود و بهسازی آنها 
حرکت استمراری علم در عرصه مهندسی سازه ـ زلزله موجب گردیده است تا نوسازی و بهسازی در سالهای در اخیر از روشهای نوین و مصالحی جدید بهره گیرد که در پیشینه طولانی ساخت و ساز سابقه نداشته است در میان این نوآوری ها FRP (مواد کامپوزیت پلیمری تقویت شده با الیاف) از جایگاه ویژه برخوردار می باشد تا آنجا که به نظر برخی از متخصصان FRP را باید مصالح ساختمانی هزاره سوم نامید. کامپوزیت FRP که ابتدا در صنایع هوا و فضا بکار برده شد با داشتن ویژگی های ممتاز چون نسبت بالای مقاومت به وزن، به وزن، دوام در برابر خوردگی، سرعت و سهولت در حمل و نصب، دریچه ای نو پیش روی مهندسین عمران گشوده است به گونه ای که امروز سازه های متعددی در سرتاسر دنیا با استفاده از این مواد تقویت شدند استفاده از مصالح کامپوزیت به طور قابل توجهی در صنعت ساختمان یک بازار تکان دهنده و با سرعت در حال توسعه می باشد. اولین تحقیقات انجام شده در این زمینه از اوایل دهه 1980 آغاز شده است، زلزله 1990 کالیفرنیا و 1995 کوبه ژاپن نیز از جمله عوامل موثرتری برای بررسی کاربرد کامپوزیت پلیمری تقویت شده با الیافFRP جهت تقویت و مقاوم سازی سازه های بتنی و بنایی در مناطق زلزله خیز گردید. 


*******************

انواع اتصالات :
در جوشكاری پنج نوع اتصال اساسی وجود دارد.
مراحل اجرایی جوشكاری قوس _ الكترود دستی 
1-برطرف كردن كلیه مواد زائد، ناخالصی ها، آلودگی ها از قبیل چربی، كثافات، رنگ، اكسیدها و پوسته ها از لبه های مورد جوش حداقل تا فاصله 15mm از هر طرف قطعه. اصولاً كار به كمك سنگ زنی، برس زنی و سمباده انجام می گیرد. روش شیمیایی بیشتر برای زدودن چربی ها می باشد.
2- یخ زدن لبه های مورد جوشكاری (Beveling): متناسب با ضخامت ورق و شرایط كار و نهایتاً به كمك استانداردها لبه سازی انجام می شود. برای ورق های ضخیم از لبه سازی (Beveling) دو طرفه و برای ورق های با ضخامت متوسط از لبه سازی یك طرفه استفاده می شود. مسلماً شیار (Groove) نیز می تواند برای قطعات با ضخامت متوسط از یكطرف و برای قطعات ضخیم در دو طرف قطعه ایجاد شود.
زاویه یخ و شعاع انحناء تحتانی لبه ها بر حسب حساسیت به ترك، پیچیدگی، وزن قطعه در هنگام جوشكاری، نوع الكترود، مهارت جوشكار و هزینه یخ سازی انجام می گیرد. مثلاً لبه سازی به صورت لاله فلز جوش متری نسبت به لبه سازی به صورت V نیاز دارد. یا لبه سازی به شكل V به بعضی ترك خوردگی ها نسبت به شكل لاله (U) حساس تر است و یا قطعات لبه سازی شده از دو طرف نسبت به قطعات لبه سازی شده از یك طرف حساسیت كمتری به پیچیدگی دارند.
البته بعضی اوقات از شكل ظاهری قطعات می توان استفاده كرده و لبه سازی انجام نمی دهند.
لبه سازی معمولاً به كمك سنگ زنی، ماشین كاری و یا با استفاده از Totch و یا قوس انجام می گیرد كه هر یك مستلزم هزینه می باشد و به هزینه جوشكاری افزوده می گردد. در شكل 17 بعضی از علائم اختصاری كه در جوشكاری بكار می روند آمده است .
3- استقرار اجزاء در كنار یكدیگر برای عملیات جوشكاری:
ترجیحاً استقرار قطعات را طوری كنار یكدیگر فراهم می سازند كه راحت ترین موقعیت (Position) برای جوشكاری آنها تامین گردد. در این راستا می توان از گیره، نگهدارنده و وضعیت دهند ها استفاده نمود كه اكثراً شرایط كار را خیلی ساده می كنند.
4- تك بندی (Tack Weld): قطعات در فواصل مناسب بطوریكه از پیچیدگی آنها جلوگیری به عمل آید و پیچیدگی آنها به حداقل برسد نسبت به یكدیگر با خال جوش كنار هم استقرار می یابند.
5- عملیات جوشكاری 
انتخاب الكترود و تنظیم آمپر و قراردادن كار در موقعیتی كه جوشكار احساس راحتی كند. تنظیم آمپر اصولاً روی تكه قراضه ای انجام می گیرد.
پس از راه اندازی قوس و تنظیم آمپر، قوس را به داخل محل اتصال جهت می دهند تا فلز جوش در محل اتصال رسوب داده می شود. لذا جوشكار حركت های زیر را بایستی همزمان به طور یكنواخت و قابل كنترل انجام دهد این حركت ها عبارتند از:


********************

انواع برج های خنک کننده Natural draft – Bottle Type – Counter Flow – Cro  از پكینگ ها به عنوان سطح انتقال حرارت در برج خنك كننده استفاده می گردد.
 هدف از طراحی پکینگ های ورقه ای شركت صنایع پایدار به حداكثر رسانیدن عملكرد دمایی برج خنك كننده می باشد. پكینگ ها ی ورقه ای از بهترین نوع ورقه های PVC  بوده و با استفاده از افزودنی های خاص، از نظر مشخصات فیزیکی، ضربه پذیری، استحکام کششی ، مقاومت دمایی و...  منطبق با روشهای تست استانداردASTM و استاندارد(CTI) Bulletin  STD-136  می باشد. افزون بر این در برابر اشعه ما وراء بنفش و رشد باکتری، ازجمله باکتری لژیونلا (Legionella) که اغلب در منابع آب طبیعی،آب های راکد، چشمه های آب گرم و باتلاق ها وجود دارد، مقاوم می باشند. در برج های خنک کننده، هوا سازها، مرطوب سازها و... نیز امكان رشد این باسیل هوازی وجود دارد. این مشكل بیشتر در برج های صنعتی که منبع تغذیه آنها آبهایی آلوده به جلبک و باکتری می باشد، بروز می كند. از طرف دیگر وجود آب گرم و منبعی از آهن در این سیستم ها، بر میزان رشد و تکثیر این عوامل افزوده است. به واسطه فن دستگاه های مذكور  باکتریLegionella  به همراه گرد خاک معلق در هوا( که حتی از 5 میکرون هم بزرگتر نیستند) وارد مجاری تنفسی شده، در شش ها نفوذ و منجر به  عفونت می شود. امروزه با استفاده از پلاستیك در ساخت پكینگ های برج  خنك كننده،  این بیماری قابل كنترل می باشد.
مواج بودن از جمله مزایای دیگر این ورقه ها  است، كه با انتقال و تقسیم فشار به چین خوردگی های بعدی  میزان فشار بر روی سطح هر ورقه را كاهش می دهد. دركاربرد های صنعتی با درجه رسوب گیری بالا از شیارهایی با عمق بیشتر استفاده می گردد، زیرا باكمتر شدن عمق این شیار ها، نیاز به آب تمیزتری جهت كاركرد برج می باشد. 
پکینگ های این شركت در طرح های متنوع با شیارهای عرضی و عمودی بصورت لانه زنبوری و شانه تخم مرغی با نسبت های متفاوت سطح به حجم و در ضخامت های مختلف با زاویه و ارتفاع شیار متفاوت كه هر كدام تأثیرات متفاوتی در عملكرد دمایی برج خنك كننده دارند،تولید و عرضه می گردند. 
 
شكل۱ - شیارهای عرضی
 
شكل۲- شیارهای عمودی
 هر دو حالت شیارهای عرضی و عمودی( vertical and  cross corrugated )باعث بهبود در عملكرد دمایی و كاهش سرعت آبی كه به صورت لایه ای از فیلم یا غشای نازكی بر روی پكینگ در آمده است می شود. البته این كاهش سرعت در پكینگ با زاویه غیر عمود، سبب افزایش میزان رسوب می گردد. نكته قابل توجه این است كه میزان كم رسوب،  بر روی سطح پكینگ تأثیر مهمی در عملكرد دمایی برج خنك كننده ندارد ولی در صورتیكه میزان رسوب شدید بوده و مانع آرایش آب به صورت فیلم و مسدود نمودن جریان هوا گردد، به موجب آن، تأثیر زیان آور بر روی عملكر دمایی برج خنك كننده می گذارد.

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو