مقاله رشته مهندسی شماره 9 (5 مقاله)
مقاله در پسوند آفیس (doc) می باشد و قابل ویراستاری می باشند
پروژه سد دلتا  33 صفحه 
پل 30 صفحه 
پوزولان به عنوان ماده ی جایگزین سیمان 34صفحه
تاریخچه چیلرهای جذبی 5 صفحه
كاربرد مواد نانو ساختار در صنعت ساختمان 7 صفحه

برای خرید کلیک کنید
**

در زیر نمونه ای از هر 5 مقاله را به ترتیب خواهید دید
طرح برنده 
سد BMK شامل دو دریچه حفره ای نیم دایره ای می باشد که توسط دو دسته استیل به هم متصل می شوند به یک نقطه محوری در هر دو کناره . یکی از فواید طرح BMK در رابطه با دیگر طرحها در راحتی نگهداری آن می باشد بطوریکه در ها در خشکی و با پایه های جانبی قرار گرفته اند .
 
عملکرد :
اگر سطح آب 00-3 متری در نوتردام فراتر از حد NAP پیشروی کند سد امواج طوفان در بندرگاه جدید باید بسته شود . در این وضعیت ها کامپیوتر سد امواج طوفان – سیتسم فرماندهی و حمایتی (BOS) سیستم کنترل (BES) را راه اندازی می کند تا سد را بندد . BES فرمانهای BOS را اجرا می کند . 
در حوادث طوفانی جزر و مدی ، لنگرگاهها از آب پر می شوند بنابراین دریچه های حفره ای شروع به شناور شدن می کنند و می توانند به New water way تغییر وضعیت دهند . زمانیکه دریچه ها به هم می رسند ، حفره ها از آب پر هستند و دریچه ها به سوی قعر (کف لنگرگاه ) پایین می روند . بنابراین دهانه bo 3 متری بسته می شود . پس از اینکه بالا آمدن آب بر طرف می شود . دریچه ها تخلیه می شوند و ساختمان (سد) دوباره شروع به شناور شدن می کند از آنجایی که این مسلم است که بالا آمدن بعدی آب ، بالا آمدن غیر طبیعی دیگری نمی باشد دو دریچه به لنگرگاهها (حوضچه های ) خود بر می گردند . 
زمانی که New water way پایین رفته زمان زیادی برای عبور کشتیها وجود ندارد . سد امواج طوفان تنها در شرایط خیلی بد بسته خواهد شد . احتمالا یک بار در هر دهسال . یک تست بستن برای بررسی تجهیزات صورت می گیرد . این زمانی صورت می گیرد که حمل و نقل کشتیها کم است با افزایش سطح آب دریا سد امواج طوفان نیاز است که بسته شود غالبا هر 50 سال . 
ساختمان بنا :
کارهایی که در آب صورت می گیرد (ساختار کف ) 
ساختار کف در اعماق  waterway new، 3 عملکرد دارد. 
احداث یک پایه و شالوده مسطح برای دیواره های حایل که در کف سدها قرار گرفته اند با کمک فنر ها 
برش جریان آب زمانیکه سد بسته است . 
نگه داشتن در مکان پایه های فرعی جائیکه سدها قرار گرفته اند . 


سدهای کف – قطعه های کف :
به طور کل 64 قطعه در کف در قعر جریان تند waterway new نصب شده است با متوسط فاصله 3.5 سانتیمتر از هم . قطعه ها توسط کرجی ای که پایه های پل را نگه می دارد تحویل داده شدند و با کمک یک دکل کش شناور نصب شدند . ابزارهای اندازه گیری متنوعی برای اینکه قطعه ها را در فاصله های یک سانتیمتری نصب کنند استفاده شدند . یک برج 21 متری به هر سد وصل شد ، که به صورت بسته در بالای آب باقی می ماند بعد از اینکه سد به داخل موقعیت (وضعیت ) کشیده می شود . 


********************

تعریف پل:
 پل یک سازه است که برای عبور از موانع فیزیکی از جمله رودخانه ها و دره ها استفاده می شود.پلهای متحرک نیز جهت عبور کشتیها و قایقهای بلند از زیر آنها ساخته شده است. 
  پلها را از نقطه نظر مصالح تشکیل دهنده به شکل زیر طبقه بندی می کنند : 
پلهای چوبی: 
این پلها معمولا" به شکل قوسی، با تیرهای مشبک و یا تیرهای حمال ساخته شده و در حال حاضر استفاده از آنهابه صورت موقتی می باشد. 
پلهای سنگی: 
با توجه به مقاومت مناسب فشاری مصالح سنگی، بسیاری از پلهای طاقی از این مصالح ساخته شده اند.نظر به کمبود افراد سنگ کار و زمان نسبتا طولانی لازم برای تهیه مصالح و اجرای سازه، امروزه استفاده از این پلها محدود می باشد. 
پلهای بتنی: 
در بسیاری از پلهای طاقی شکل، در حال حاضر از بتن، با توجه به مقاومت فشاری مطلوب آن به جای سنگ استفاده می شود. 
پلهای بتن مسلح: 
با توجه به روش اجرا و نحوه بتن ریزی، پلهای بتن مصلح را می توان از مقاطع مختلف و با اشکال دلخواه ساخت. با وجود این استفاده از مقاطع ساده در جهت کاهش بهای قالب بندی همواره مورد نظر است.در بعضی از حالات استفاده از سیستم پیش ساختگی باعث حذف اجزاء نگهدارنده قالبها و در نتیجه صرفه جوئی قابل ملاحظه می شود. 
پلهای بتن پیش تنیده: 
با پیشرفت این تکنیک، به تدریج در دامنه وسیعی از ابنیه فنی،پلهای بتن پیش تنیده جایگزین پلهای فلزی و پلهای بتن مسلح شده اند. بدین ترتیب با صرف هزینه کمتر، پلهای با دهانه بزرگ ساخته می شوند. از طرف دیگر استفاده از این مصالح امکان به کارگیری تکنیک های جدید پل سازی را می دهد. 
پلهای فلزی: 
این پلها به اشکال مختلف، با تیرهای حمال معمولی یا تیرهای مشبک فولادی، با قوس یا قالبهای فلزی، نورد شده از ورق و المانهای اتصالی ساخته شده اند. در ساخت این پلها گاهی نیز از آلیاژهای سبک یا مقطع مرکب استفاده می گردد.
 استفاده از فولاد در ساخت پلهای فلزی از قرن گذشته شروع و با عنایت به مقاومت کششی و فشاری مطلوب این مصالح در سطح وسیع متداول گردید.باتوجه به فزونی بهای تولید، معمولاً نیمرخهای فولادی دارای ضخامت ناچیز بوده و در نتیجه علاوه بر مسئله زنگ زدن و خوردگی، خطر بروز ناپایداری های الاستیک نیز همواره موجود می باشد، از طرف دیگر نظر به اینکه با افزایش طول دهانه وزن مرده پلها به سرعت افزایش می یابد، با توجه به ناچیزبودن ابعاد و در نتیجه سبک بودن مقاطع فلزی، هنوز نیز برای 
پوشش پلهای فلزی : 
پوشش پلهای فلزی را می توان از چوب مصالح سنگی بتن مسلح و یا از ورقهای فلزی انتخاب نمود. استفاده از چوب برای پوشش پلها در زمانهای بسیار قدیم رایج بوده اما امروزه به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. 
همچنین در طرحهای جدید از پوشش مصالح سنگی نیز به علت وزن زیاد آن، کمتر استفاده می شود در این راه حل تیرهای حمال طولی پل بوسیله قوسهائی از آجر و مصالح سنگی به هم متصل می شوند. 
پوشش بتن مسلح: 

**********************

پوزولان به عنوان ماده ی جایگزین سیمان
چكیده: 
پوزولان ها مواد سیلیسی و آلومینی هستند كه در مجاورت آب در حرارت معمولی با آهك تركیب شده و تشكیل مواد پایدار و نامحلول (ژل) داده و خاصیت سیمانی شدن دارند. اقدام جهت شناسایی خاصیت پوزولان ها در بتن و ملات سال هاست كه به طور وسیعی در كشورهای مختلف آمریكایی، اروپایی و ایران صورت گرفته است به نحوی كه به كارگیری این مواد به عنوان ماده جایگزین سیمن در بتن در آیین نامه ها آورده شده است. در این نوشتار به معرفی پوزولان ها از دیدگاه ASTM، حدود تركیبات شیمیایی و طبقه بندی آن ها پرداخته شده است. همچنین معرفی مواد اصلی، چگونگی پیدایش و نیز بررسی مزایای استفاده از پوزولان ها صورت گرفته است. از جمله مزایای استفاده از پوزولانها، داشتن خصوصیات سیمانی و در نتیجه صرفه ی اقتصادی، بالابردن مقاومت در برابر حمله اسیدها و قلیایی سنگدانه ها و جلوگیری از ترك خوردن سطحی گسترده بتن، كاهش بتن ذیری، خاصیتی كه در ارتباط با آب بند بودن سازه های نگهدارنده آب و همچنین در ارتباط با حملات شیمیایی مورد توجه می باشد. بررسی مكانیزم حمله سولفات ها و تاثیر پوزولان ها بر افزایش مقاومت بتن در برابر حمله سولفات ها، از طریق كاهش میزان C3A در سیمان كه منجر به بالا بردن دوام بتن مورد تهاجم آب دریا می شود، صورت می گیرد.
مواد مكمل سیمان سازی
مقدمه
خاكستر پرندگان، تفاله های خرد شده كوره های بلند روی زمین، دود سیلیكا و پوزولان های طبیعی مانند متاكالین، سنگ رسی و خاك رسی سوزانده موادی هستند كه – زمانی كه با سیمان پُرتلند یا سیمان مخلوط استفاده می شدند – از طریق این مواد به عنوان مواد مكمل سیمان سازی (SCM'S) یا مواد مكمل سیمان سازی برای بهبود ویژگی های خاص مانند سیمان مانند كاهش فعل و انفعال زیان آور تراكم قلیایی استفاده می شوند.
از قدیم، خاكستر پرندگان، تفاله، دود سیلیكا و پوزولان  های طبیعی مانند خاك رس و سنگ رسی سوزانده در بتون استفاده می شدند. امروزه، به خاطر دسترسی ساده به این مواد، تولیدكنندگان بتون می توانند دو یا چند تا از این مواد را برای بهینه سازی ویژگی های بتون به كار برند. تركیبات با استفاده از این سه مواد سیمان سازی – كه تركیبات سه تایی نامیده می شوند متداول تر می شوند.
زغالسنگ، روباره كوره بلند، خاكستر سبوس برنج یا دوده سیلیس. به همین منظور كارهای كمی در خصوص تولید، بهینه سازی و مهندسی كردن مصالح پوزولانی كه به طور خاص در طرح های اختلاط سیمان های پرتلند استفاده می شوند، انجام شده است. متاكائولین یك پیشرو در میان نسل جدید چنین مصالحی می باشد.
استفاده از دوده سیلیس و دیگر افزودنی های شیمیایی برای بتن هایی با مقاومت های طراحی بیش از MP50 و یا مواردی كه شرایط بهره برداری، شرایط جوی و یا ملاحظات هزینه های طول عمر سازه، استفاده از بتن های توانمند (HPC) را دیكته می كند، متداول می باشد.


************************

تاریخچه چیلرهای جذبی
تا پیش از قرن نوزدهم میلادی تبرید تنها به حمل ونقل یخ از مناطق سردسیر به مناطق گرم سیر و نگهداری آن در محفظه های مخصوص و یا زیر زمین و همچنین ساخت یخ در زیر زمین[1] و نیز نگهداری برف فشرده در مكانهای مخصوص برای استفاده در فصول گرم سال محدود بود.در سال 1834 اولین ماشین تبرید دستی در انگلستان تحولی در صنعت تبرید به وجود آورد ،قبل از آن میشل فاراده در سال 1824 یك سلسله آزمایشات برای تبدیل بعضی گازهای پایدار به مایع انجام داد كه مبنای كار ماشینهای جذبی قرار گرفت اگرچه فاراده در زمان خودش نتوانست از این آزمایشات برای تولید برودت بهره بگیرد ولی مقدمه ای شد برای آیندگان .
در سال 1851 یك مخترع آمریكایی یك ماشین یخ ساز با مبرد هوا ساخت و در سال 1859 سیكل جذبی با استفاده از آمونیاك بعنوان ماده مبرد وآب به عنوان جاذب توسط فردیناندكاره مورد استفاده قرار گرفت این سیتم اولین بار در ایالات متحده آمریكا برای ساخت چیلر های جذبی استفاده شد .سپس در سال 1860 اولین ماشین اتر سولفوریك برای ایجاد برودت در صنایع نوشابه سازی در استرالیا ساخته شد بعد ها در سال 1880 اولین كارخانه یخ مصنوعی ساخته شد و این كارخانه اولین قدم در عمومی سازی صنعت تبرید بود.
در سال 1890 تبرید تراكمی و جذبی رواج یافت البته در اوایل پیدایش تبرید تراكمی ،دستگاههای موجود حجیم وگران بودند و راندمان زیادی نداشتند و می بایست فردی متخصص از آنها نگهداری می نمود به همین دلیل تبرید مكانیكی صرفا به چند كاربرد بزرگ محدود می شد. یكی از دلایل عدم پیشرفت تبرید مكانیكی در دهه های اولیه استفاده از بخار برای چرخاندن كمپرسور بود ،با اختراع و پیشرفت موتودهای الكتریكی و همچنین تهیه مبرد های بی خطر تولیدات صنایع تبرید و تهویه مطبوع به نقطه اوج خود رسید و دستگاههای هواساز كوچك و یخچالها و فریزرهای خانگی به میزان قابل توجهی تولید گردید و هنوز هم تكامل و پیشرفت ادامه دارد.
اساس كاركرد سیستم های تبرید جذبی در آزمایش میشل فاراده كه در سال 1824 م صورت گرفت استوار می باشد.در آن زمان دانشمندان عقیده داشتندكه گازهایی مانند آمونیاك تنها به شكل بخار وجود دارند.فاراده آزمایشهایی را به منظور مایع ساختن آمونیاك انجام داد. او می دانست كه بخار آمونیاك می تواند به مقدار زیاد جذب كلرید نقره شود،فاراده كلرید نقره را در دمای بالا در معرض بخار آمونیاك قرار داد.پس از جذب بخار آمونیاك توسط كلرید نقره،فاراده ماده حاصل را درون یك لوله آزمایش به شكل عدد 8 قرار داد سپس انتهای لوله را كه حاوی كلرید نقره بود حرارت و در همان حال انتهای دیگر لوله را در یك ظرف آب سرد قرار داد.
بخار آمونیاك تحت اثرحرارت داده شده از كلرید نقره جدا شده و در یك طرف دیگر لوله كه درون آب سرد قرار داشت تقطیر شد.پس از این عمل فاراده لوله آزمایش را از ظرف آب و از نزدیكی شعله خارج كرد پس از مدت كوتاهی ،مایع آمونیاك در داخل لوله آزمایش به شدت شروع به جوشیدن كرد.سپس تمامی مایع در مدت كوتاهی تبخیر شده و مجددا جذب كلرید نقره شد.فاراده با لمس كردن لوله آزمایشی كه آمونیاك در آن جوشیده بود متوجه شد كه این لوله به مقدار زیادی سرد شده است.در واقع آمونیاك ضمن تغییر فاز از مایع به بخار گرمای محیط را جذب كرده و سبب ایجاد سرما شده بود در واقع این آزمایش نقطه آغازین پیدایش سیستمهای تبرید جذبی بود.

************************

كاربرد مواد نانو ساختار در صنعت ساختمان
خلاصه
مواد نانو (Nanoparticular) به موادی گفته می شود كه حداقل یكی از ابعاد آن (طول , عرض , ضخامت ) زیر 100nm باشد . مواد نانو ساختار با توجه به رفتارهای بارزی كه از خود نشان داده اند مورد توجه بخش صنعت و دانشگاه در دهه های اخیر قرار گرفته اند . در این میان صنعت ساختمان با توجه به نیازهای خود چه از نظر استحكام , مقاومت و دوام و نیز كارایی بالا از استفاده كنندگان مهم مواد نانو ساختار (Nanostructure Materials ) به شمار می رود .
 
. مقدمه : 
مواد نانو به عنوان موادی كه حداقل یكی از ابعاد آن (طول ، عرض ، ضخامت ) زیر 100nm باشد تعریف شده اند ، یك نانومتر یك هزارم میكرون یا حدود 100000 برابر كوچكتر از موی انسان است . به طور كلی ،در یك تقسیم بندی عمومی ، محصولات نانو مواد را می توان به صورت های زیر بیان كرد :    • فیلمهای نانو لایه ( Nano Layer Thin Films ) برای كاربردهای عمدتاً الكترونیكی    • نانو پوششهای حفاظتی (Nano Coating ) برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی ، حفاظت در مقابل عوامل مخرب محیطی    • نانو ذرات به عنوان پیش سازنده (Precursor) یا اصلاح ساز (Modifier) پدیده های شیمیایی و فیزیكی    • نانو لوله ها (Nanotubes) منظور از یك ماده نانو ساختار یا واضح تر یك بدنه نانو ساختار ( Nanostructured Solid ) جامدی است كه در آن انتظام اتمی ، اندازه كریستالهای تشكیل دهنده و تركیب شیمیایی در سراسر بدنه در مقیاس چند نانو متری گسترده شده باشد .    
خواص فیزیكی و شیمیایی مواد نانو (در شكل و فرمهای متعددی كه وجود دارند از جمله ذرات ، الیاف ، گلوله و . . . ) در مقایسه با مواد میكروسكوپی تفاوت اساسی دارند . تغییرات اصولی كه وجود دارد نه تنها از نظر كوچكی اندازه بلكه از نظر خواص جدید آنها در سطح مقیاس نانو می باشد . 
هدف نهایی از بررسی مواد در مقیاس نانو ، یافتن طبقه جدیدی از مصالح ساختمانی با عملكرد بالا می باشد ، كه آنها را می توان به عنوان مصالحی با عملكرد بالا و چند منظوره اطلاق نمود . منظور از عملكرد چند منظوره ، ظهور خواصی جدید و متفاوت نسبت به خواص مواد معمولی می باشد به گونه ای كه مصالح بتوانند كاربردهای گوناگونی را ارائه نمایند . 
در مطالب بعدی كه خواهد آمد مواد نانو ساختاری معرفی خواهند شد كه با توجه به نوظهور بودن چنین موادی می توانند تحولی شگرف در صنعت ساختمان سازی و صنایع وابسته به آن ایجاد كنند . 2. مواد نانو كمپوزیت : 

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو