مقاله رشته حسابداری شماره 6 (5 مقاله)
مقاله در پسوند آفیس (doc) می باشد و قابل ویراستاری می باشند
برنامه و بودجه عملیاتی 29 صفحه 
پیوند مدیریت استراتژیك هزینه‌ها و مدیریت استراتژیك بازاریابی 33 صفحه 
ضوابط و ویژگی‌های سیستم انبار  24 صفحه
معیارهاى بودجه‌بندى سرمایه‌اى 22 صفحه
حسابداری تكنولوژی جدید در سیستم های پرداخت قراردادی بیمارستان ها  39 صفحه

برای خرید کلیک کنید
**

در زیر نمونه ای از هر 5 مقاله را به ترتیب خواهید دید
فهرست مطالب


تاریخچه و تحولات بودجه
مروری بر تحولات نظام بودجه ریزی
بودجه عملیاتی
پیشنهاد روشی برای بودجه ریزی عملیاتی
 
تاریخچه 
1- پیشینه تاریخی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور 
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوراز ادغام دو سازمان امور اداری و استخدامی کشور(سابق) و سازمان برنامه و بودجه (سابق) به وجود آمده است. 
الف- سازمان برنامه و بودجه
به منظور هماهنگ نمودن فعالیت های عمرانی و لزوم تهیه برنامه هایی برای رشد اقتصادی و اجتماعی کشوردر سال 1316 هجری شمسی شورای اقتصادی تشکیل شد. در 17 فروردین سال 1325 به موجب تصویب نامه هیات وزیران هیاتی به نام هیات تهیه نقشه اصلاحی و عمرانی کشور تشکیل شد. هیات دولت پس از دریافت گزارشات ارائه شده از سوی این هیات در مرداد ماه سال 1325 تصویب کرد؛ برای رسیدگی به برنامه های ارائه شده از سوی وزارتخانه ها هیات جدیدی به نام هیات عالی برنامه تشکیل شود.
هیات عالی برنامه در سال 1327 لایحه قانون برنامه هفت ساله عمرانی کشوررا تهیه و به مجلس وقت ارائه کرد. در این لایحه برای نخستین بار باتوجه به لزوم جلوگیری از ایجاد اصطکاک بین سازمان هایی که عملیات مشابه انجام می دهند از سویی و لزوم تحول اقتصادی کشور از سوی دیگر پیشنهاد می شود اجرای برنامه از طریق همکاری بین دوایر دولتی و سازمان های وابسته به دولت از یک طرف و سازمانی خاص به نام سازمان برنامه  از طرف دیگر انجام گیرد. به این ترتیب در مهر ماه 1327 اداره ای به نام اداره دفتر کل برنامه تاسیس می شود که بعدا این اداره  سازمان موقت برنامه نامیده می شود. درنهایت طبق قانون مصوب 26 بهمن 1327 سازمان برنامه  به وجود می آید.
با تصویب قانون برنامه و بودجه در 15 اسفند 1351 سازمان برنامه به دلیل انتقال وظیفه تهیه و تدوین تمامی بودجه به آن 'سازمان برنامه و بودجه ' نامیده می شود.

ب- سازمان امور اداری و استخدامی کشور
در سال 1334 شمسی  اداره کل طبقه بندی مشاغل  وابسته به وزارت دارایی به وجودآمد که هدف آن برقراری هماهنگی در حقوق و مزایای مستخدمان کشوری و به طور کلی اجرای اصل حقوق مساوی برای کار مساوی در محدوده نظام طبقه بندی مشاغل بود. در سال 1337 اداره کل مذکور  به سازمان خدمات کشوری تغییر نام یافت و ازوزارت دارایی منتزع و تحت نظر نخست وزیر قرار گرفت. فکر تجدید نظر در مقررات استخدامی و ایجاد مرکزی برای نظارت امور استخدامی کشور روزبه روز قوت بیشتری می گرفت تا اینکه در سال1340شورای عالی اداری کشور به وجود آمد و کار تدوین قانون استخدام کشوری را از سر گرفت. شورای عالی اداری با بررسی کلیه قوانین و مقررات استخدامی کشور و بررسی ومقایسه مقررات استخدامی کشور با چندین کشور پیشرفته و در حال توسعه و بحث و مذاکره با صاحب نظران  طرح مقدماتی لایحه استخدام کشوری را تهیه کرد. این لایحه پس از بررسی و تجدید نظر در هیات رئیسه شورای عالی اداری کشور و کمیسیون منتخب در هیات دولت و کمیسیون استخدام مجلس شورای ملی در تاریخ 31/3/1345  در یازده فصل به تصویب رسید. به موجب این قانون شورای عالی اداری جای خود را به سازمانی تحت عنوان سازمان امور اداری و استخدامی کشور  داد.

******************

پیوند مدیریت استراتژیك هزینه‌ها و مدیریت استراتژیك بازاریابی
مقدمه 

   سودآوری، رویا و آرزوی همه‌ی شركت‌ها و مدیران است، اما مانع بزرگی به‌نام هزینه‌ها،  می‌تواند تمام رویا‌ها و آرزوهای یك شركت را دست نیافتنی كند. وقتی نمودارها روند صعودی هزینه‌های سازمان را نمایش می‌دهند نه تنها نشان می‌دهند كه سلامت سازمان در خطر است بلكه می‌توانند زنگ‌ها را  برای مدیران  نیز، به‌ صدا در آورند. هزینه، نزد مدیران وسهام داران، واژه‌یی دوست داشتنی به شمار نمی‌رود. اما همان‌قدر كه صاحبان شركت‌ها نسبت به هزینه‌ها حساسیت نشان می‌دهند، مشتریان نیز احساسی مشابه نسبت به واژه‌ی " قیمت " دارند. در دنیای كسب و كار، هرچه شرایط رقابتی‌تر می‌شود، اهمیت مسائلی چون كیفیت، قیمت و زمان تحویل  به‌ شدت افزایش می‌یابد. 
   امروزه سازمان‌ها باید هر چه سریع‌تر كالاهایی باكیفیت و قیمت مناسب را به بازار عرضه كنند و گرنه در عرصه‌ی رقابت حرفی برای گفتن نخواهند داشت. در بازاریابی مدرن نیز،  برآورده ساختن نیاز مشتریان، مسیر استراتژیك شركت‌ها به شمار می‌رود. با نگاهی ساده به آمیخته‌ چهارگانه‌ بازاریابی در‌می‌یابیم كه قیمت (Price)، یكی از عناصر مهم آن به شمار می‌رود. به عبارت دیگر می‌توان گفت مشتری برای تصمیم گیری در مورد خرید كالا تنها به محصول و كیفیت آن نمی‌اندیشد بلكه مناسب بودن قیمت را نیز  در نظر دارد. بنابراین ضرورت دارد كه شركت‌ها برای كسب موفقیت در بازار، برنامه‌یی جامع و هوشمندانه برای  قیمت گذاری و همچنن انطباق با قیمت‌های رقابتی بازار داشته باشند.
از سوی دیگر، ترفندهای مهمی در حسابداری مدیریت ارائه شده است كه می‌تواند سازمان‌ها را در حفظ توان رقابتی خود در بعد قیمت، یاری دهد. تكنیك‌هایی مانند هزینه‌یابی برمبنای فعالیت (ABC)، هزینه یابی هدف (Target Costing)، هزینه‌یابی كایزن و غیره، رویكردهایی نوین در حسابداری مدیریت، درمقایسه با هزینه یابی سنتی، به شمار می‌روند. این نوشتار به معرفی  تكنیك هزینه‌یابی هدف و كاربرد آن در مدیریت هزینه‌ها خواهد پرداخت.

معادله‌یی  ساده  و مهم 

 معادله‌ی سود و هزینه، را به ‌طور ساده می‌توان به ‌صورت  سود برابر است با قمیت فروش منهای هزینه‌ها بیان نمود: 

 هزینه‌ها – قیمت = سود


    در تفكر هزینه‌یابی سنتی، هزینه‌ها محاسبه می‌شود و بر اساس سود مورد انتظار، قیمت فروش محاسبه خواهد شد. برای مثال اگر هزینه‌های كالایی 1000 واحد پولی است و شركت بخواهد 20 درصد سود حاصل كند، بنابراین باید قیمت فروش 1200  واحد پولی تعیین شود.

   اما در دیدگاه هزینه‌یابی هدف، شرایط به گونه‌یی دیگر است، در این تفكر این فلسفه حاكم است كه هزینه باید مدیریت شود. در شرایط رقابتی یك شركت نمی‌تواند قیمت تعیین كند بلكه قیمت برای او تعیین می‌شود. بنابراین در معادله‌ی بالا، قیمت در دست شركت نیست و از میان سه متغیر سود، قیمت و هزینه، دو متغیر سود و هزینه باقی می‌ماند. بنابراین شركت باید بتواند با راهكاری میان سود و هزینه، توازن برقرار كند. حال اگر شركت سود هدف خود را  X تعریف كند، حداكثر هزینه‌یی كه شركت می‌تواند متحمل شود برابر است با:


*******************

ضوابط و ویژگی‌های سیستم انبار 
اطلاعات پایه 
1. امكان تعریف انواع انبار و موقعیت و مشخصات آنها 
2. امكان تعریف انباردارها و مشخصات شخصی و شغلی آنها 
3. امكان تعریف انواع واحدهای شمارش كالا 
4. امكان تعریف انواع طبقات كالا و تخصیص یك كالا به طبقات مختلف 
5. امكان كدگذاری كالاها (امكان تعریف كدكالا در سه سطح گروه ، زیرگروه و سریال كالا) 
6. امكان تعریف مكان‌های نگهداری كالا در انبار ، همچون قفسه ، ردیف و .... 
7. امكان تعیین كالاهای انبار برای هرسال مالی 
8. امكان تعیین كالاهای غیرمشمول درخواست عادی یا غیرقابل خرید در یك دوره زمانی 
9. امكان تعریف كالاهای مشابه برای هریك از اقلام انبار 
10. امكان تعریف فروشندگان و تولیدكنندگان كالا به همراه مشخصات آنها شامل : نام ،‌نشانی، تلفن و ... 
11. امكان تعریف كارپردازان و مشخصات شخصی و شغلی آنها 
12. امكان تعریف مراكز هزینه مطابق مراكز هزینه تعریف شده توسط امورمالی دستگاه 
13. امكان تعریف واحدهای درخواست كننده كالا 
14. امكان تعریف افراد تحویل‌گیرنده كالا در واحدها و مشخصات شخصی و شغلی آنها 
15. امكان تعریف واحدهای سازمان 
16. امكان تعریف منابع تهیه كالا 
17. امكان تعریف مشخصات كشورها به همراه نام فارسی و انگلیسی آنها 
18. امكان ثبت اطلاعات كالاشامل :نام ، طبقه ، واحد شمارش ، كشور سازنده ، شركت سازنده ، مصرفی یاغیرمصرفی ، حداقل موجودی ، حداكثر موجودی ، نقطه سفارش و ... 
19. امكان تعریف سال مالی برای انبار برای انجام عملیات مختلف انبارداری 
عملیات مربوط به ورود كالا به انبار 
1. امكان صدور درخواست خرید كالا توسط انبار و پیگیری آن 
2. امكان صدور قبض انبار و قبض انبار مستقیم برای كالاهای خریداری شده با ذكر تاریخ ورود كالا به انبار 
توضیح : منظور از قبض انبار مستقیم ، قبض انباری است كه برای كالاهایی كه وارد انبار نمی‌شوند و مستقیم به واحد مربوط 
تحویل داده می‌شوند ریال صادر می‌شود . 
3. امكان تهیه كاردكس انبار 
4. امكان صدور قبض برای كالاهایی كه از محل تنخواه خریداری و وارد انبار و از انبار خارج می‌شوند (جهت تسویه تنخواه با حسابداری ) با ذكر تاریخ ورود كالا به انبار 
5. امكان تخصیص كالا به انبار در هنگام صدور قبض انبار 
6. امكان صدور قبض انبا برای كالاهایی كه به امانت گرفته می‌شوند و كنترل موجودی آنها 
7. امكان صدور قبض انبار برای كالاهای امانتی برگشتی به انبار از واحدهای داخل سازمان و یا سازمان‌های دیگر 
8. امكان ثبت كالاهای مرجوعی از واحدها به انبار و صدور قبض برای آنها و اضافه‌كردن به موجودی انبار 
9. امكان ثبت كالاهای مازاد بر مصرف كه به انبار برگشت داده می‌شوند . 
10. امكان ثبت كالاهای برگشت از فروش 
11. امكان ثبت كالاهای وارده از تعمیرگاه 
12. امكان ثبت كالاهایی كه بین انبارها جابجا می‌شوند و صدور قبض و حواله برای آنها و اصلاح موجودی انبار 


******************

معیارهاى بودجه‌بندى سرمایه‌اى
دوره برگشت سرمایه
ارزش فعلی خالص
نرخ بازده
دوره برگشت سرمایه 
از میان معیارهاى مربوط به بودجه‌بندى سرمایه‌ای، محاسبه و درک دوره برگشت از بقیه ساده‌تر است. ”دوره برگشت ـ payback“ مدت زمانى است که در آن مدت (برحسب سال) مجموع جریان‌هاى نقدى ورودى با مبلغ خالص سرمایه‌گذارى برابر مى‌شود؛ به‌عبارت دیگر دوره برگشت سرمایه مدت زمانى است که در آن طرح به نقطه سربه‌سر مى‌رسد.
محاسبه دوره برگشت سرمایه 
مدت زمانى‌که جریان‌هاى نقدى حاصل از سرمایه‌گذارى به‌صورت اقساط مساوى بازیافت مى‌شود دورهٔ برگشت سرمایه با تقسیم کردن خالص سرمایه‌گذارى طرح بر مقدار یک قسط (جریان نقدى یک سال) محاسبه مى‌شود.
 
تفسیر دوره برگشت سرمایه 
دوره برگشت سرمایه نشان‌دهنده مدت زمانى است که از محل جریان‌هاى نقدى ورودی، مبلغ خالص سرمایه‌گذارى برگشت مى‌شود. این معیار نشان‌دهنده سودآورى یک طرح سرمایه‌گذارى نیست؛ زیرا در این روش به جریان‌هاى نقدى ورودى پس از دوره برگشت سرمایه توجهى نمى‌شود؛ به‌علاوه در فرآیند محاسبه دوره برگشت سرمایه مسئله ارزش زمانى پول موردتوجه قرار نمى‌گیرد.
نقاط‌قوت و ضعف دوره برگشت سرمایه 
دوره برگشت سرمایه نخستین معیار مالى است که مورد قبول همگان قرار گرفته است و همچنان کاربرد نسبتاً زیادى دارد، زیرا:
۱. به‌راحتى درک مى‌شود؛
۲. محاسبه آن آسان است؛
۳. به‌راحتى تفسیرپذیر است؛
این معیار دو ضعف عمده نیز دارد:
۱. با این معیار نمى‌توان سودآورى طرح‌هاى مختلف سرمایه‌گذارى را مقایسه کرد.
۲. در محاسبه این معیار، ارزش زمانى پول به حساب نمى‌آید.
اگر مبناى قضاوت براى رد یا قبول طرح‌هاى مختلف سرمایه‌گذارى مدت دوره برگشت سرمایه باشد، استفاده از این معیار تصمیم‌گیرى‌هاى نادرستى به‌دنبال خواهد داشت؛ به‌عبارت دیگر اگر کسى از این معیار به‌دلیل ساده بودن آن استفاده مى‌کند، نباید از ناتوانى آن در برآورد سود و ارزش زمانى پول غافل بماند.
ارزش فعلى خالص 
ارزش فعلى خالص یکى از بهترین معیارهائى است که بدان‌وسیله طرح‌هاى سرمایه‌اى را ارزیابى مى‌کنند.
”ارزش فعلى خالص ـ ivet present value“ عبارت است از مجموع ارزش فعلى جریان‌هاى نقدى ورودی، منهاى ارزش فعلى کل وجوهى که در زمان حال سرمایه‌گذارى مى‌شود؛ به‌عبارت دیگر ارزش فعلى هر نوع فعالیتى (که مستلزم جریان‌هاى نقدى ورودى و خروجى در یک دورهٔ زمانى است) عبارت است از ارزش فعلى کل جریان‌هاى نقدى ورودى منهاى ارزش فعلى کل جریان‌هاى نقدى خروجی. اگر مبلغى خالص مجموع سرمایه‌گذارى در زمان صفر صورت گیرد، ارزش فعلى خالص این‌گونه تعریف مى‌شود: کل ارزش فعلى جریان‌هاى نقدى ورودى منهاى مبلغ خالص سرمایه‌گذاری. ارزش فعلى خالص بر مبناى واحد پول (مانند ریال یا دلار) سنجیده مى‌شود.


******************

حسابداری تكنولوژی جدید در سیستم های پرداخت قراردادی بیمارستان ها 
در این بخش كمیتة مشورتی پرداخت مراقبت های پزشكی سئوالاتی دربارة پرداخت تكنولوژی جدید در سیستم های پرداختی قراردادی بیمارستان مطرح می كند. سیاست گذاران چگونه باید «تكنولوژی جدید» را تعریف كنند؟ آیا تعریف بر چگونگی تحمل كردن یك سیستم پرداخت نسبت به تكنولوژی معین تأثیر می گذارد؟ چه اصول پرداختی باید برای تكنولوژی جدید به كار روند؟
این سئوالات با در نظر گرفتن تغییرات قانونی اخیر در عملكرد تكنولوژی در سیستم های پرداخت قراردادی و بیماران بستری و سرپائی بحث و بررسی می شود. كمیته یك سری پیشنهادات را راجع به این مسائل به كنگره و وزیر ارائه می دهد كه هدف آن ایجاد سیستم های پرداخت مراقبت های پزشكی پاسخگو به تازه های تكنولوژیكی است و در عین حال به حداقل رساندن پرداخت هزینه. مهمتر از همة آنها، توصیه ها به وزیر در مورد تخصیص كدهائی به خدمات جدید و روشها، بررسی نیاز به تغییرات طبقه بندی خدمات یا بیماران، و اجرای پرداخت های اضافی برای تكنولوژی های جدید است. بخش قبل (بخش 2) به مسألة مرتبطِ متدهای بروز آوری پرداخت ها در مراقبت های پزشكی سنتی می پردازد. اغلب خدمات بیمارستانی هم اكنون به صورت قسطی پرداخت می شوند. اخیراً، نگرانی هایی با توجه به عملكرد تكنولوژی جدید تحت پرداخت قراردادی (قسطی) به وجود آمده است. آیا مراقبت های پزشكی، معرفیِ تكنولوژی های جدید را به سرعت تشخیص می دهد تا دسترسی به منافع را تضمین كند؟
آیا نرخ های پرداخت به اندازة كافی هزینه های تكنولوژی های جدید را منعكس می كند؟
قانون اصلاح بودجة متعادل (BBRA) سال 1999 به این مسأله برای سیستم پرداخت قسطی بیماران سرپائی (PPS) با برقراری پرداخت های Pass-through برای انواع خاص تكنولوژی جدید می پردازد.
مراقبت های پزشكی كه اخیراً تصویب شده و قانون حمایت و بهبود منافع SCHIP سال 2000 (BIPA)، HCFA را ملزم به ایجاد مكانیزمهای جدید برای پرداخت پ یشرفت های تكنولوژیكی طبق PPS سرپائی می كند. با توجه به تكنولوژی جدید پرداخت در یك سطح ادراكی، سئوالات زیر را باید مورد توجه قرار داد:
چگونه باید تكنولوژی جدید را تعریف كنیم؟ آیا این تعریف بر چگونگی برخورد یك سیستم پرداخت در یك تكنولوژی خاص تأثیر می گذارد؟
چه اصول پرداختی باید در عملكرد تكنولوژی های جدید به كار رود؟
سیستم های پرداختی قراردادی چگونه برای تكنولوژی های جدید محاسبه می شوند؟
پس از این بحث، این بخش به چگونگی برخورد سیستن های پرداختی قراردادی بیماران بستری وسرپائی با تكنولوژی جدید می پردازد و تغییرات سیاستی را پیشنهاد می كند.
تعریف تكنولوژی جدید

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic