مقاله مدیریت شماره 13 (5 مقاله)
مقاله در پسوند آفیس (doc) می باشد و قابل ویراستاری می باشند
اصول مدیریت كیفیت 8 صفحه 
اقدامات ناب و چالشهای جهانی 20 صفحه 
نظامهای کنترل مدیریت در سازمانهای امروز  19 صفحه
انجمن ملل جنوب شرقی آسیا ـ آسه آن  35 صفحه
اندیشه های فیلیپ كاتلر   25 صفحه

برای خرید کلیک کنید
**
در زیر نمونه ای از هر 5 مقاله را به ترتیب خواهید دید

اصول مدیریت كیفیت: 
 اصل اول: تمركز بر مشتری (Customer Focus) 
هر سازمانی به مشتریان خود وابسته است و باید نیازهای حال و آینده آنان را درك نماید و نیازمندی های مشتریان خود را برآورده نماید. علاوه بر این سازمان ها باید برای عبور از انتظارات مشتریان خود برنامه ریزی و تلاش نمایند. 
تمركز بر مشتری و درك نیازهای حال و آینده او باعث پاسخگویی منعطف و سریع سازمان به فرصت های بازار و در نتیجه افزایش سود سهام و سهم بازار برای سازمان خواهد شد. 
رضایت مشتریان با افزایش اثربخشی بكارگیری منابع سازمان، افزایش یافته و بهبود وفاداری مشتری به سازمان باعث ماندگاری در تجارت می گردد. 
بكارگیری اصل تمركز بر مشتری عموما باعث می گردد كه سازمان: 
برای درك نیازها و انتظارات مشتریان تحقیقات لازم را صورت دهد. 
از ارتباط اهداف سازمانی با نیازها و انتظارات مشتریان اطمینان حاصل نماید. 
ارتباطات درون سازمانی را در راستای نیازها و انتظارات مشتریان هدایت نماید. 
رضایت مشتریان را اندازه گیری نموده و بر مبنای نتایج حاصل از آن اقدام نماید. 
ارتباطات با مشتریان را به صورت سیستمی مدیریت نماید. 
از وجود توازن بین رضایتمندی مشتریان و سایر ذینفعان سازمان (نظیر مالكین، كاركنان، سرمایه گذاران، انجمن ها و مجامع محلی) اطمینان حاصل نماید. 
اصل دوم: رهبری در مدیریت (Leadership) 
مدیر سازمان كه از منش رهبری برخوردار است باید مقاصد و جهت گیری یكنواختی را در سازمان ایجاد نماید و  محیط داخلی سازمان را به گونه ای ایجاد و نگهداری نمایند كه كاركنان بتوانند در دستیابی به اهداف سازمانی كاملا مشاركت نمایند. 

*********************
اقدامات ناب و چالشهای جهانی 

چكیده 
اقدامات ناب(1) و چالشهای مرتبط با آن نظیر پیاده سازی تفكر ناب در ابعاد چندملیتی و جهانی، اختلاف فرهنگی مناطق جغرافیایی كه كارخانه های شركت اكساید(2) در آن واقع گردیده است، سرعت و هزینه اجرای این نوع اقدامات از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

همچنین سوالهایی نیز در این ارتباط مطرح می شود: آیا شركتهای بزرگ و چندملیتی قادر خواهند بود كه یك طرح جامع و گسترده ناب را در زمان كوتاه پیاده كنند؟ عوامل حیاتی موفقیت چیست؟ آیا عوامل موفقیت، قابلیت تعمیم را دارند؟

در این مقاله، با طرح و اجرای سیستم اكسل(3) كه موجب سودآوری مجدد شركت گردید به این پرسشها پاسخ داده می شود. 

جبر و ضرورت تغییر
شركت اكساید یكی از بزرگترین صنایع در سطح جهان است كه در ساخت باتری از طریق بازیافت در 89 كشور فعالیت دارد. مشتریان شركت اكساید كسانی هستند كه در حوزه خودرو، حمل و نقل، كالاهای الكتریك و ارتباطات راه دور (مخابرات) فعالیت می كنند. صنایع دفاع و دولت نیز از مشتریان این شركت به شمار می روند. شركت اكساید نیز مانند بسیاری از شركتهای بزرگ آمریكایی برای دستیابی به سهم بازار و افزایش آن و همچنین رشد و توسعه از سیاست خریدهای كلان پیروی می كرد. در سال 2001 تقاضای بازارهای كلیدی شركت به ویژه بخش مخابرات به طور ناگهانی كاهش یافت و شركت بخش مهمی از بازار را از دست داد. كاهش تقاضا و از دست رفتن بازار با بازپرداخت بدهیهای كلان و انباشته شركت مقارن گردید. تقارن و برخورد این تهدیدها موجب شد كه بحرانهایی جدی، حیات شركت را به خطر اندازد.

رئیس جدید و مدیرعامل شركت، كراگ، اچ. ماهوسر برای مهار این بحرانها، مهندسی مجدد فرایند كسب و كار جهانی (BUSINESS PROCESS REDESIGN = BPR) و رویكرد به مدیریت ناب و (تفكر ناب، تولید ناب و اقدام ناب) را به عنوان اقدامات ابتكاری در دستور كار خود قرار داد.


*********************

نظامهای کنترل مدیریت در سازمانهای امروز
مریم طبیب زاده
چكیده
سازمانها برای حفظ بقای خود و پیشرفت در دنیای رقابتی امروز به بهبود مستمر عملکرد خود نیاز دارند و در این راستا استفاده از نظام های کنترل مدیریت ضروری است. 
این مقاله به معرفی نظام های کنترل مدیریت می پردازد و فرایند کنتـرل را به عنـوان اسـاس مدیـریت عملکرد مطـرح می‌سازد و سیستم سنجش عملکرد را به عنوان سیستمی کنترلی در جهت مدیریت عملکرد می داند.

کنترل چیست؟
پنج وظیفه اصلی مدیران عبارتند از: برنامه ریزی،سازماندهی، تأمین نیروی انسانی، رهبری و کنترل.
با وجود اهمیت تقریباً یکسان این وظایف، برنامه ریزی نسبت به بقیه اولویت دارد چون سایر وظایف مدیریت پـس از برنامـه ریـزی و بـه منظـور تأمین اهـداف پیش بینی شده آغاز می شوند. برنامه ریزی بدون سازماندهی و انتخاب افراد مناسب برای انجام فعالیت ها و برنامه ها و هم چنین عدم نظارت بر اجرا، امری زاید می باشد.
سیستم سنجش عملکرد یک سیستم کنترلی است و در مدیریت عملکرد از سیستم های کنترلی استفاده می شود. به منظور روشن شدن نقش سیستم سنجش عملکرد در سازمان ها، مفهوم کنترل و دلایل نیاز سیستم های مدیریت به کنترل بررسی می‌شود.
کنترل فرایندی مستمر برای اطمینان از انطباق نتایج واقعی با برنامه های پیش بینی شده است. کنترل ابزاری برای ارزیابی اثربخشی و کارایی سایر فعالیت های مدیریت، یعنی برنامه ریزی، سازماندهی، تأمین نیروی انسانی و رهبری است.

کنترل : مراتب و مصادیق آن
کنترل دارای گستره وسیع و مراتب و اشکال گوناگونی می باشد که از آن جمله می توان به : نظارت و هدایت حین اجرا، اندازه گیری فعالیتها، فرایندها و نتایج، مانیتورینگ، انواع ممیزی، ارزیابی، رسیدگی و بازنگری و ... و روش های کسب اطمینان از حصول اهداف و برنامه ها و اجرای اصلاحات مورد نظر اشاره کرد.
فرایند کنترل

*********************

انجمن ملل جنوب شرقی آسیا ـ آسه آن :
(THE ASSOCIATION OF SOUTH EAST ASIAN NATIONS)
آسه آن (ASEAN) شامل كشورهای اندونزی، مالزی، سنگاپور، فیلیپین، تایلند و برونئی می باشد. این كشورها از سال 1993 شروع به قطع تعرفه های خود كرده و قصد دارند تا سال 2008 به یك منطقه‌آزاد تجحاری تبدیل شوند.
یكی دیگر از گروههای منطقه ای در آسیا همكاری اقتصادی آسیا و پاسیفیك ((APEC)The Asia Pacific Economic Cooperative) می باشد كه شامل 6 عضو (ASEAN) و ایالات متحده آمریكا، استرالیا، كانادا، زلاندنو، ژاپن، كره جنوبی، چین، هنگ كنگ و تایوان می باشد.
برخی از متخصصین اعتقاد دارند كه رشد چین به دلیل نفوذ سرمایه داری، و وجود چهار اژدها در آسیا (ژاپن، تایوان، سنگاپور، هنگ كنگ) كه در تجارت بسیار موفق بوده اند باعث خواهد شد كه قدرت از غرب به شرق انتقال پیدا كند.
سایر گروههای منطقه ای :
بطور كلی در اروپا چهار گروه عمده بازار وجود دارند كه عبارتند از: منطقه اقتصادی اروپایی (EEA)، اتحادیه اروپا (EU) انجمن تجارت آ›اد اروپا (EFTA) و كشورهای مستقل مشترك المنافع (CIS).
در آفریقا چندین گروه بازار وجود دارد اما متأسفانه این بازارها به دلیل كوچكی و یا محدودیت های زیرساختی اقتصادی جهت تولید كالا، نتوانسته اند در تجارت و یا پیشرفتهای اقتصادی موفقیتی حاصل نمایند. برخی از این گروههای منطقه ای عبارتند از: اتحادیه گمركی آفریقای شرقی، جامعه اقتصادی كشورهای آفریقای غربی (WAEC)، جامعه اقتصادی مغرب و گروه كازابلانكا كه یك منطقه آزاد تجاری است و شامل كشورهای مصر، غنا، گینه و موراكو می شود.
در آمریكای لاتین نیز گروههای منطقه ای متفاوتی وجود دارد از قبیل بازار مشترك «اند» (Andean)، بازار مشترك آمریكای مركزی، جامعه و بازار مشترك كارائیب و بازار مشترك جنوبی ائتلاف آمریكای لاتین (LAIA). در آمریكای لاتین نیز به دلایل مشكلات سیاسی، فعالیتهای نازل اقتصادی، و تفاوتهای زیاد توسعه اقتصادی بین كشورها این توافقها نتوانسته اند موفقیتی را برای كشورهای آمریكای لاتین ایجاد نمایند.

*********************

با معماران عصر دیجیتال
اندیشه های فیلیپ كاتلر
فیلیپ كاتلر (PHILIP KOTLER) در سال 1931 در شیكاگو متولد شد. لیسانس را از دانشگاه دی پل، فوق لیسانس را در رشته اقتصاد از دانشگاه شیكاگو، دكتری را در همان رشته از MIT و فوق دكتری ریاضی را از هاروارد و فوق دكتری علم و فناوری را از دانشگاه شیكاگو اخذ كرد. او از سال 1969 استاد رشته بازاریابی بین المللی دانشگاه نورث وسترن است. این دانشگاه از اولین مراكزی بود كه در آن بازاریابی تدریس می شد. نام كاتلر با واژه بازاریابی عجین شده است. او را بی هیچ تردید پدر بازاریابی می خوانند. 
از دهه 1970 كه اندیشه بازاریابی پس از دو دهه دوران شكوفایی اقتصادی در غرب و همزمان با ركود ناشی از شوك نفتی و مسائل اقتصادی مطرح و به رسمیت شناخته شد، نام او بیش از دیگران در این زمینه به گوش خورده است. كارنامه پررنگ و بار او در زمینه بازاریابی منحصر به فرد است. 
تألیف 34 كتاب و بیش از 100 مقاله كه در مجلات معتبری نظیر مجله هاروارد بیزینس ریویو منتشر شده گواه مطلب است. كتـــــاب اصول بازاریابی او كتاب مرجع بی بدیل همه دانش پژوهان و پژوهشگران در این زمینه است. كتابهای او به بیش از 30 زبان دنیا ترجمه شده است. كاتلر به راستی بنیانگذار مدیریت نوین بازاریابی است و بیش از هر نویسنده یا متفكر دیگر درگسترش اهمیت بازاریابی و تغییر نگرش به آن از یك فعالت جنبی به فعالیت مهم و اصلی نقش ایفا كرده است. او مـــدرس، نویسنده و سخنران برجسته ای است كه مسافرتهای بسیار به اروپا، آسیا و آمریكای جنوبی برای سخنرانی و مشاوره داشته و از دانشگاههای معتبر دنیا دكترای افتخاری دریافت داشته است. كاتلر سالهای متمادی مشاور شركتهای بزرگی همچون AT&T, IBM ،جنرال الكتریك، فورد، موتورولا، مرك، بــانك آمریكا و... بوده و دانسته های خود را در زمینه برنامه ریزی و سازماندهی بین المللی بازاریابی به این شركتها منتقل كرده است. او عضو هیئت مشورتی بنیاد دراكر، رئیس هیئت مدیره دانشكده بازاریابی موسسه علوم مدیریت و مدیرعامل انجمن بازاریابی آمریكا (IMR) است.

انجمن مدیریت آمریكا (AMA) او را تاثیرگذارترین بازاریاب تمام دوران لقب داده است. كاتلر نه تنها در بازاریابی كلاسیك شهره است بلكه یك پیشرو در تئوری و عمل ارتباط كسب وكار الكترونیك و بازاریابی سازمان محسوب می شود. هیچ پژوهشگری در عرصه بازاریابی نمی تواند خود را بی نیاز از آثار عمیق و دقیق او بداند. تحقیقات و نوشته های او بر مقوله هایی همچون گسترش و كاربرد اصول بازاریابی، تجزیه وتحلیل بازار، توسعه محصول جدید، راهبرد رقابتی، برنامه ریزی راهبردی و سیستم های اطلاعاتی متمركز است. نگرش فیلسوفانه او به مفاهیم بازاریابی، جایگاه این حوزه خطیر مدیریتی را دگرگون ساخته است. او مقوله بازاریابی اجتماعی را طرح كرد و با تاكید بر اینكه بازاریابی برمبنای ارتباطی است ناشی از نیازها، خواسته ها، پیشنهادها، قیمت و... كه تمامی آنها زیربنای ارزشی دارند، اهمیت بازاریابی را از حوزه قیمت و فروش و فعالیتهای توزیع به نیاز مشتری و ارزش آفرینی سوق داد. او سازمانها را واداشت كه با مدل مشتری مداری فكر كنند و نیازهای مشتری را محور قرار دهند، وفاداری مشتری را به دست آورند و با نوآوری؛ خواسته های درحال تغییر مشتری همگام شوند. 

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو