مقاله روان شناسی شماره 6 (5 مقاله)
مقاله در پسوند آفیس (doc) می باشد و قابل ویراستاری می باشند
بیش فعالی چیست 21 صفحه 
توجه خاص در مشاوره‌ی روانی كودكان 46 صفحه 
كودك آزاری  30 صفحه
مشكلات روانپزشكی در كودكان زیر پنج سال 28 صفحه
اسباب بازی و کودکان  34 صفحه

برای خرید کلیک کنید
**
در زیر نمونه ای از هر 5 مقاله را به ترتیب خواهید دید
ADHD بیش فعالی چیست ؟


تعریف : ADHD اختلالی است که در آن پرتحرکی ، بی توجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدیدتر از کودکان دیگر وجود دارد . ۳ تا ۵ درصد کودکان به این اختلال مبتلا هستند و در پسرها شایع تر است . ممکن است در بعضی بیشتر علائم پرتحرکی و رفتارهای ناگهانی و در گروهی علائم بی توجهی بیشتر دیده شود . علائم این بیماری قبل از ۷ سالگی شروع می شود ولی اغلب در دوران مدرسه مشکلات جدی ایجاد می گردد . 
علت : 
این بیماری سالهاست که شناخته شده و وعوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارند . به نظر می رسد علت آن بیشتر قص در تکامل سیستم اعصاب باشد . کودکان مبتلا احتمالاً در قسمت هایی از مغز که مسئول توجه ، تمرکز و تنظیم فعالیت های حرکتی می باشد دچار نقص جزئی هستند . توارث و ژنتیک در این اختلال نقش دارد . همچنین در بعضی موارد در جریان حاملگی یا زایمان یا پس از آن صدمات جزئی به ساختمان مغز وارد می شود که می تواند باعث این مشکل گردد . 
علائم : 
مشکل اصلی کودکان عدم توانایی آنها در حفظ و تنظیم رفتارشان است ، در نتیجه اغلب نمی توانند رفتار مناسبی که لحظه به لحظه با شرایط محیط هماهنگ باشد نشان دهند . خوابیدن و غذاخوردن آنها منظم نیست به نظر میرسد در همه چیز دخالت می کنند و مراقبت دائمی نیاز دارند . از نظر هیجانی ثبات ندارند ، بطور ناگهانی می خندند یا گریه می کنند و رفتارشان غیرقابل پیش بینی یا ارزیابی است . سریع از کوره در می روند و نمی توانند پیامدهای رفتارشان را پیش بینی یا ارزیابی نمایند . در فعالیت های خطرناک شرکت می کنند و احتمال صدمه دیدن آنها زیاد است . قبل از فکر کردن عمل می کنند ،‌قبل از پایان سئوال جواب می دهند ،‌اشیاء را پرتاب می کنند و ناخواسته به دیگران صدمه می زنند ، پرفعالیت و پرتحرک هستند ، هرلحظه در حال رفتن هستند ، انگار موتوری درون بدن آنهاست که آنها را به حرکت دائمی مجبور می کند ، نمی توانند آرام بنشینند و بی قرار هستند .
اختلال تمرکز در این کودکان در کارهایی که فعالیت دائم و جدی مغزی را لازم دارد مشهودتر است . آنها ممکن است در تماشای تلویزیون ، بازی با کامپیوتر و فعالیتهای لذت بخش با کودکان دیگر تفاوتی نداشته باشند ولی در کارهایی که فعالیت مداوم مغزی و تمرکز لازم دارد ( انجام تکالیف درسی ) تفاوت آنها با کودکان دیگر نمایان می شود . به نظر می رسد مغز آنها اطلاعات محیطی را بیش از حد لازم می گیرد ، یعنی در انتخاب توجه به اطلاعات ضروری و بی توجهی و حذف اطلاعات غیرضروری ضعف دارند . رعایت قوانین منزل و مدرسه برای آنان مشکل است و برای پیروی از قوانین توجه بیشتری لازم دارند . در انجام تکالیف مدرسه ، تمرکز روی درس ، رعایت قوانین مدرسه و داشتن روابط اجتماعی مناسب با همکلاسی ها مشکل دارند . برای رسیدن به اهداف درازمدت برنامه ریزی نمی کنند.

**************

مقدمه : 
در فصل یك تعدادی از مشكلات مربوط به جامعه‌ی پیچیده‌ی امروز را توضیح دادم، مشلكاتی كه كودكان در سال‌های اصلی رشد و نمو خود باید با آن‌ها دست به گریبان شوند. بدیهی است كه مشاوران تمام راه‌حل‌ها را برای این مسائل نمی‌دانند اگرچه به نظر می‌رسد مطالب زیادی چاپ می‌شود و كمابیش توسط مشاوران اعمال می‌گردد. در این فصل روش‌های پیشنهادی نویسنده برای كار با این كودكان دارای احتیاجات و مشكلات مخصوص مطرح می‌شود. پیشنهادات شامل مراقبت، چگونگی محیط مشاور، و مهیا نمودن بستری آماده برای احتیاجات كودك است. خواننده ممكن است بخواهد به ضمائم A وB برای طرق مخصوص حل مشكلات رفتاری كه ممكن است وابسته به این مسائل اجتماعی باشند مراجعه نماید.
این مسائل شامل: بدرفتاری با كودكان، طلاق، تشكل خانواده پس از طلاق، زندگی با یكی از والكدین، مردم و فوت اعضا خانواده، الكلی، كودكان نان‌آور خانوداه، افراد اوباش و خشونت است.
 
بدرفتاری با كودكان
كنگره‌ی بدرفتاری با كودكان را چنین معرفی می‌نماید: صدمات فیزیكی یا فكری، تجاوز جنسی، بی‌مبالاتی و غفلت در رفتار، بدرفتاری با كودكان زیر سن 18 سال توسط شخصی كه وظیفه‌ی آسایش و فراهم آوردن رفاه كودك را در مواقع تهدید و زیان آسایش و رفاه و سلامت كودك دارد، (گروه تحقیقات و سلامت و رفاه اجتماعی ایالات متحده‌ی آمریكا 1975). كمیته‌ی ملی مشاوران مدرسه در آمریكا مقاله‌ای در مورد بیان مطلب بدرفتاریكودكان در سال 1988 منتشر كرد كه آن را این طور تعریف می‌كند:
زدن ضربات و تحمیل چیزی اگر تصادفی نباشد بر روی بدن كودك، خسارات روانی مداوم و انكار احتیاجات روانی و فكری او (262)
مثال‌های ذكر شده در این بدرفتاری با كودك شامل: كبودی وسیع، سوختگی، پارگی، تاول یا فشار و استثمار او است، صدماتیكه نمی‌شود توضیح داد مانند: تجاوز جنسی، آزار و اذیت، استثمار، خسارات فكری و روحی مثل دست زدن به او و دعوا در خانه والدین داری مشكلات روانی و رفتاری ظالمانه است.


**************
كودك آزاری
   درباره کودک آزاری تعاریف متعددی شده است. این تنوع  و تعاریف متضاد سبب شده تا مقایسه میزان بدرفتاری در بین کشورهای مختلف غیرممکن گردد. به همین منظور سازمان بهداشت جهانی درصدد است تا در این زمینه تعریفی که حاصل وفاق جمعی است، ارائه دهد.
بدرفتاری با کودکان معمولاً در چهار حوزه مورد بررسی قرار می گیرد؛ کودک آزاری جسمی (physical child abuse)، کودک آزاری عاطفی (emotional child abuse)، کودک آزاری جنسی (sexual child abuse) و غفلت (neglect).
در تعریف گورملی و برودزینسکی (1989) از کودک آزاری، علاوه بر چهار حوزه فوق، کودک آزاری رفتاری تلقی می شود که در دامنه سنی زیر 18 سال اتفاق می افتد و این اصل با تعریف پیمان جهانی حقوق کودک نیز همخوانی دارد. به هر حال حوزه های دیگری وجود دارند که به آنها نیز اشاره می شود. اغلب بین انواع کودک آزاری یک نوع رابطه و همبستگی وجود دارد.
1- کودک آزاری جسمی: به طور کلی کودک آزاری جسمی آسیبی است که مواردی چون ضربه زدن، داغ کردن، آسیب رساندن به سر، شکستگی، آسیبهای درونی، زخمی کردن یا هر شیوه دیگر از آسیب جسمانی را شامل می شود. تحقیقاتی که در فاصله سال های 90 تا 92 انجام گرفته بیانگر این مطلب است که مرگ های ناشی از کودک آزاری جسمی 87 درصد در بین کودکان زیر پنج سال و 65 درصد در بین کودکان زیر یک سال بوده است. (تاور، 1996)
2-  کودک آزاری عاطفی: بدرفتاری عاطفی آسیبی اساسی و قابل توجه است که کارکردهای روانشناختی، رفتار و رشد کودک را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد و طرد، محرومیت عاطفی، برخورد خشونت آمیز خانواده (بی ثباتی خانوادگی)، انتقاد، تحقیر و انتظارات نامناسب از کودک، کودک آزاری عاطفی تلقی می شود. بدرفتاری عاطفی معمولاً با بدرفتاری جسمی و کلامی همراه است (کینگستون و پنهیل، 1995).
3-  کودک آزاری جنسی: آلبرز (1994) کودک آزاری جنسی را این گونه تعریف کرده است: تماس یا تعامل بین کودک و فرد بزرگسال، هنگامی که از کودک برای تحریک جنسی شخص مرتکب (Perpetrator) یا فرد دیگری استفاده شود.
کودک آزاری جنسی دامنه وسیعی را در بر می گیرد که مواردی مثل نمایش آلت تناسلی فرد بزرگسال به کودک، مجبور کردن کودک به نشان دادن آلت تناسلی خویش به فرد بزرگسال، وادارساختن کودک به روسپی گری یا استفاده از کودک در حوزه هرزه نگاری (Pornography) را نیز شامل می شود (واکر، بونر و کافمن، 1988).


***************

كتاب جامع 
بهداشت عمومی 
فصل 12 / گفتار 3 / دكتر جواد علاقبند راد 
مشكلات روانپزشكی در كودكان زیر پنج سال 
فهرست مطالب 
مقدمه............................................................................................................ 1907 
تاریخچه ........................................................................................................ 1908 
تعریف بهداشت روان ........................................................................................... 1908 
تعریف سازمان جهانی بهداشت روان عبارت است از........................................................... 1909 
ویژگی های افرادی كه از نظر روانی سالم هستند .............................................................. 1909 
چند نشانه هشدار دهنده برای ضعف روانی ..................................................................... 1909 
جمعیت های آسیب پذیر در بهداشت روان....................................................................... 1910 
بیان مسئله....................................................................................................... 1931 
ارزیابی نوزادان و كودكان خردسال............................................................................. 1932 
مشكلات شایع در نوزادان وكودكان خردسال ................................................................... 1934 
مشكلات خواب.................................................................................................. 1934 
مشكلات غذا خوردن............................................................................................ 1935 
تأخیر در رشد................................................................................................... 1935 
Pica در نوزادی و كودكی .................................................................................... 1936 
حملات ریسه رفتن.............................................................................................. 1936 
انگشت مكیدن و ناخن جویدن................................................................................... 1936 
اختلال دلبستگی ................................................................................................ 1936 
یافته های بالینی ................................................................................................ 1937 
جدول 1- علل عمده كم توانی ذهنی........................................................................ 1937 
كم توانی ذهنی.................................................................................................. 1938 
جدول 2- اصول راهنما در تشخیص توانایی های افراد« كم توان ذهنی »......................................1938
جدول 3- موارد عمده نوروبیولوژیك همراه با اختلال اوتیستیك:................................................ 1938 
منابع..................................................................................................... 1939
 
مقدمه 
بیماری های روانی از بدو پیدایش بشر وجود داشته و هیچ فردی، از هیچ طبقه اقتصادی  اجتماعی 
خاصی، در مقابل آن ها مصونیت نداشته و خطری است كه بشر را همواره تهدید می كند. خوشبختانه نهضت 
بهداشت روانی در نیم قرن اخیر، افكار غلط و خرافات در مورد این بیماری ها را كنار گذاشته و نشان داده كه اولا 
بیماری های روانی، قابل پیشگیری بوده و ثانیا در صورتی كه مانند سایر بیماری ها به موقع تشخیص داده و تحت 
درمان قرار گیرند به همان نسبت از مزمن شدن و عوارض آن ها كاسته خواهد شد . در راستای همین عقیده , 
بهداشت روانی كه جزئی از بهداشت عمومی محسوب می شود به پیگیری موارد زیر می پردازد : 
• افزایش سطح بهداشت روانی از طریق ارتقاء آگاهی های جامعه در مورد این بیماری ها 
• شناسایی و تشخیص زودرس اختلالات روانی و درمان آنها 
• پیشگیری از عوارض و عود بیماری و توانبخشی بیماران 
• پیشگیری از بروز بیماری های روانی از طریق پیشگیری و درمان بیماری های جسمی. 

******************

اسباب بازی و کودکان
   
بهترین کاری که والدین می توانند برای اطمینان حاصل کردن از سلامت اسباب بازی کودکان شان انجام دهند آن است که آنها را هنگام بازی مشاهده کنند. بازی کردن با کودک نه تنها فرصتی برای آموزش و تعلیم او پیش می آورد، بلکه موجب شادی، نشاط و لذت هر دو طرف می شود. در اینجا ذکر چند نکته لازم به نظر می رسد:
۱) به کودکان بزرگ ترتان یاد بدهید که اسباب بازی هایش را از دسترس کودکان کوچک تر دور نگه دارند. بسیاری از کودکان نوپا زمانی دچار سانحه می شوند که با اسباب بازی کودکان ۸-۷ ساله بازی می کنند. برای مثال، قطعات ریز اسباب بازی های آنها را به دهان می گذارند، از سه چرخه آنها بالا می روند یا گوشه های تیز اسباب بازی های آنها دست و صورت شان را زخمی می کند. 
۲) هرچند وقت یک بار اسباب بازی های کودک را وارسی کنید تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید. قطعات شکسته و خراب شده را فوراً درست کنید یا دور بریزید. قطعات چوبی را با سمباده صاف و نرم کنید تا تراشه های آنها دست کودک را مجروح نکند. دوچرخه، اسکیت و سایر وسایل ورزشی - بازی کودک را مرتب وارسی کنید و از محکم بودن چرخ ها و پیچ های آن اطمینان حاصل کنید. 
۳) اسباب بازی های کهنه و رنگ رفته را مجدداً رنگ کنید.
۴) تمیز نگه داشتن اسباب بازی های پلاستیکی کودک نیز اهمیت زیادی در بهداشت و نظافت کودک دارند. هر چند وقت یک بار آنها را با مواد شست وشو و ضدعفونی کننده، تمیز و استریل کنید. 
۵) برخی اسباب بازی ها می توانند برای کودکان خطرآفرین باشند. مثل اسباب بازی های برقی، قیچی های نوک تیز، عروسک های شمعی (که به کبریت و فندک احتیاج دارند)، بادکنک و.... 
۶) اگر اسباب بازی های صدادار، صدایی بیش از اندازه بلند داشته باشند، می توانند بر میزان شنوایی کودک تاثیری منفی گذارند. صدای برخی از جغجغه ها، آلات موسیقی کودکانه، عروسک های موزیکال، اتومبیل های آژیردار چنان ناهنجار است که اگر در گوش کودک صدا کند عصب شنوایی کودک را می آزارد. 
۷) همچنین گروهی از بازی های کامپیوتری می توانند موجب عدم تحرک، پرخاشگری و نابهنجاری های رفتاری کودکان شوند. در این صورت خوب است والدین زمان بازی با این گونه نرم افزارهای کامپیوتری را به ۲ - ۱ ساعت در روز محدود کنند و اگر فرزند زیر ۵ سال دارند، یک بازی دونفره انتخاب کنند و خودشان با آنها بازی کنند.
 
كودك و اسباب بازی
اسباب بازی باید باعث تقویت فكر كودك شود و زمانی مفید است كه كودك با آن بازی كند نه از آن نگهداری كند.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic